ترک سیگار

تعیین تاریخ دقیق ترک سیگار

"مشتاقان ترک سیگار" در مسابقۀ خود به سوی زندگی جدید و سالم‌تر رهایی از اسارت سیگار، نسبت به شکست خوردگان ترک که در باخت خود به آمار مرگ سیگاري‌ها پیوسته‌اند، گام سبقت را مي‌ربایند.

"مشتاقان ترک سیگار" در مسابقۀ خود به سوی زندگی جدید و سالم‌تر رهایی از اسارت سیگار، نسبت به شکست خوردگان ترک که در باخت خود به آمار مرگ سیگاري‌ها پیوسته‌اند، گام سبقت را مي‌ربایند.

شاید این‌کار کمی سخت باشد، امّا من و شما به خوبی مي‌دانیم که ترک سیگار ارزشی حیاتی دارد و باید به آن تحقق بخشید.

اهمیت این تصمیم طوری است که برای عملی کردن آن باید حتماً به چند مسئله اساسی توجه کنیم.

 

روزی یک سیگار را کنار بگذارید

تکرار مي‌کنم تنها باید روزی یک سیگار راکنار بگذارید و نگرانی شما برای ترك فردا، هفته بعد یا بقیه عمرتان بي‌نتیجه است.

یعنی امروز فقط به ترک امروز خود تمرکز کنید و نگران ترک فردا و فرداهای دیگر خود نباشید و فکر کردن به آن‌ها را به زمان مناسب ديگر بسپارید، امّا بسیاری از مشتاقان ترک سیگار به ترک روزی یک نخ سیگار، اکتفا نکـرده بلکه جلوتر رفته و دوست دارند هر ساعت یا حتی هر دقیقه یک سیگار را کنار بگذارند. چون نگران آیندۀ خود هستند.

ولي باید توجه کنید که هر یک از ما در حال زندگی مي‌کنیم نه در آینده پس نباید نگران آینده باشیم.

 

صاحب اختیار شمایید

همان طور که مي‌دانیم پیش از این هم خیلی از افراد سیگاری بارها تصمیم به ترک سیگار گرفته‌اند، امّا هر بار در برنامۀ خود شکست خورده‌اند و یا اینکه در نهایت به پشتوانۀ تجربیات، دانش و تعهد راسخ خویش این عادت را برای همیشه کنار گذاشته‌اند.

از طرف دیگر شما نباید فقط برای اینکه به احساس خوبی برسید یا از عیب جویی‌های همسر ناراضی خود خلاص شوید یا اینکه از گناه آشکار مصرف سیگار رهایی یابید، با بهانه تراشی یا بی میلی برای ترک سیگار خود برنامه‌ریزی کنید.

شاید ترجیح دهید که قبل از ترک کامل، برای مدتی صبر کنید. البته چون قلب، ریه و زندگی‌تان همگی از آن شما است پس زمان ترک سیگار نیز به عهدۀ خود شما است و هر طور که صلاح بدانید مي‌توانید برای آن برنامه‌ریزی کنید.

امّا سعی کنید در هر حال تصمیمی معقولانه بگیریـد و بیـن دو راهـی حـال و هرگـز عاقلانه‌ترین راه را برگزینید.

شما آمادۀ ترک هستید

اکنون که با آگاهی کامل زمان ترک سيگار خود را انتخاب کردید، من مجدداً همانند قبل به چند مسئله مهم اشاره مي‌کنم.

شما از میان ده‌ها دلیل مهم برای ترک، علت یا عللی را انتخاب کردید تا برمبنای آن بدن خود را برای رسیدن به سنین کهولت در سلامت کامل یاری دهید.

البته سعی ما تا این قسمت بر این بود که اهمیت انتخاب دقیق دلایل ترک سیگار و نیز اهمیت حفظ کردن آن را به شما يادآوري کنیم تا بدین شکل بتوانید با آمادگی بیشتر با بعضی از تفکرات خود سرانه که حتماً در هفته‌ها و ماه‌های آینده به ذهن شما راه خواهد یافت، بهتر مقابله کنید.

مطمئناً با این دلایل مي‌توان به جای سرکوب کردن بازتاب‌های احساسی در برابر میل شدید به سیگار، آن‌ها را با یک سری دلایل منطقی و قابل قبول به خوبی رام کرد.

البته من براین اساس و برای آماده سازی بهتر شما در برابر تهاجم این گونه هوس‌ها، یک بخش از این کتاب را به این مسئله اختصاص دادم.

حال که سیگارهای مصرفی روزانه شما از تعداد زيـاد بـه دو تـا سه نخ در روز کاهش یافته وقت آن رسيده که این چند نخ را هم کنار بگذارید.

شما طی مراحل قبل مشخص کردید که در چه گروهی از مصرف کنندگان سیگار قرار دارید و در چه شرايطي به کشیدن آن تحریک مي‌شوید. پس در روز ترک خود، مي‌توانید از چنیـن موقعیـت‌های محرک بهتـر اجتناب کنید.

کارت‌هایی که قبلاً تهیه کرده بودید نیز به شما کمک مي‌کند تا بر اساس اطلاعات کافی و ارزشمند، بهترین و بدترین روز را برای نخستین عرضِ اندام خود در دنیای غیر سیگاری‌ها ارزیابی کنید و یا به کمک این کارت‌ها بدانید که در چه موقع از روز باید بسیار مراقب باشید، یا چه موقع از روز را مي‌توانيد با خونسردی بگذرانيد.

اگر باز هم به کارت‌های خود رجوع کنید و فهرست دیگری تهیه کنید شاید به این نتیجه برسید که در طول روزهای کاری هفته، تنش بیشتری به شما وارد مي‌شود پس بهتر است برای شروع ترک، روز آخر هفته را انتخاب کنید.

عکس این مسئله هم صادق است، یعنی تجربۀ عده‌اي از سیگاری‌ها نشان مي‌دهد که برخی فعالیت‌های تفریحی آخر هفته، مصرف سیگار آن‌ها را در این روز نسبت به روز‌های دیگر هفته افزایش مي‌دهد.

عده‌اي دیگر ایام تعطیل خود را بهترین فرصت برای ترک سیگار مي‌دانند، امّا اگر تعطیلات شما در مرداد ماه باشد و شما اکنون در ماه آبان تصمیم به ترک گرفته‌اید باید تغییر عقیده دهید.

عده‌اي از افراد در ترک خود با هیچ مشکلی روبه‌رو نشده و بدون ایجاد کوچکترین تغییر در سبك زندگی خود، به راحتی و به سرعت تجربۀ جديد عدم مصرف سیگار را احساس مي‌کنند و بدین شکل با وسوسۀ نفس که به طور طبیعی برای هر کس پیش مي‌آید شجاعانه مقابله مي‌كنند.

البته این شیوۀ ترک هم راه‌حل مناسبی است. چون تمام سیگاری‌ها بعد از ترک خود در نهایت باید به برنامۀ معمول زندگی خویش بازگردند.

همان طور که قبلاً گفتیم این برنامۀ ترک سیگار تا پايان مختص شما است. پس بهتر است شما خود قضاوت کنید که برای ترک کامل چه کار باید کرد.

شاید ترجیح دهید تا در این مقطع که تعداد سیگارهـای خود را بـه روزی 2 تـا 3 نـخ رسـانده‌ایـد باز هم به همان کاهش تدریجـی 3  ‰2‰ 1 ادامه دهید. یا اینکه ترجیح مي‌دهیـد همیـن حالا سیگار را کاملاً کنـار بگذاریـد و ماننـد خیلی از افرادسیگاری دیگر که فکر مي‌کردند، حذف این چند نخ باقی مانده به طور تک تک و هر روز ارزش نداشته و باید آن را یک جا کنار بگذارند گفتید دیگر بس است و همین حالا باید سیگار را کنار گذاشت.

در هر حال، اكنون موقعیت مناسبی است تا برای درمان موفقیت آمیز و بدون درد به عضویت یک کلینیک ترک سیگار درآیید و در آن‌جا مانند دیگر گروه‌های خود گردان با تبادل تجربیات خود با عده‌اي از هم رده‌های خویش، مشکلاتتان را آسان‌تر رفع کرده و ترک خود را پیروز مندانه به پایان برسانید.

برای ترک کامل خود هر تصمیمی که به نظر شما کمک موثری است همان را امتحان کنید ولی باید حتماً امروز و در این مقطع، تاریخ زمان ترک خود را مشخص کنید.

به خاطر داشته باشید تاریخ مقرری که سیگار خود را کنار مي‌گذارید آخرین باری نیست که سیگار مي‌کشید. در واقع فقط آن روز در تاریخ زندگی شما به عنوان روز سیگار نکشیدنتان ثبت مي‌شود، این شما و صداقت تعهد شما است که مي‌توانيد روزِ دیگر و روزهای بعد را هم در تمام طول زندگی خود، بدون مصرف سیگار سپری کنید. 

1396/11/21
892

خبرهای مشابه

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر