فرید مرادی:

نمایشگاه کتاب باید در مرکز شهر باشد

سرویراستار نشر نگاه معتقد است فرصت 10 روزه شورای سیاستگذاری به شهرداری برای تصمیم‌گیری درباره تعیین سرنوشت برگزاری نمایشگاه در مجموعه «شهر آفتاب» اتفاقی را رقم نخواهد زد چراکه نمی‌توان مشکلات متعدد شهر آفتاب را ظرف ماه‌های آینده رفع کرد

فرید مرادی، سرویراستار نشر نگاه و کارشناس نشر  درباره تعیین فرصت 10‌روزه شورای سیاستگذاری سی‌و‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شهرداری برای تعیین و تکلیف تکمیل مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب گفت: همه از داستان نمایشگاه در شهر آفتاب مطلع هستند و می‌دانند که شرایط برگزاری نمایشگاه کتاب را نداشت؛ به عبارت دیگر برگزاری دو دوره این رویداد فرهنگی در این مکان به اصرار شهرداری و با هدف افتتاح این مجموعه انجام شد.
 
این فعال حوزه نشر با اشاره به وجود مشکلات متعدد؛ از سیستم برق‌کشی گرفته تا سرویس‌های بهداشتی شهر آفتاب ادامه داد: چند ماه مانده به برگزاری نمایشگاه کتاب نسبت به نواقص مجموعه شهر آفتاب هوشیار شده‌اند؛ البته باید پرسید که با تعیین ضرب‌الاجل از سوی شورای سیاستگذاری چه اتفاقی را رقم خواهند زد؟ به‌نظر من متاسفانه نمایشگاه کتاب تهران به‌عنوان جشنواره فرهنگی و با جلوه جهانی، به جنازه‌ای تبدیل شده که به این سو و آن سو کشیده می‌شود.

 5 سال نمایشگاه برگزار نشود!
مرادی با بیان این مطلب که چرا تمهیدی برای محل برگزاری نمایشگاه اتخاذ نمی‌شود؟ ادامه داد: اگر بگویند برای ایجاد فضایی استاندارد تا پنج سال نمایشگاه برگزار نمی‌شود، بهتر است که حالا به «چه کنم چه کنم» بیفتیم. اگر این موضوع مهم است چرا تمهیدی اندیشه نمی‌شود؟  
 
این عضو مجموعه انتشارات نگاه افزود: همه مشکلاتی که برای برگزاری نمایشگاه در مصلا مانند ترافیک، آلودگی هوا، مشکلات رفت و آمد وجود داشت در شهرآفتاب نیز وجود دارد. باید در نظر داشت که نمایشگاه کتاب مکانی برای رفت‌و‌آمد طبقه متوسط به حساب می‌آید و باید در مرکز شهر برپا شود.
 
مرادی با اشاره به فرصت تعیین شده از سوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب برای شهرداری گفت: فرض کنیم که شهرداری در این مدت اعلام کند که می‌تواند سوله‌های شهر آفتاب را تکمیل و نواقص را برطرف کند اما اتفاقی نیفتد. چه می‌شود؟ ناشران ثبت‌نام می‌کنند و آنچه به چشم نمی‌آید ارزش آدمهاست. هرچند معتقدم شهرداری نمی‌تواند «شهر آفتاب» را برای برگزاری نمایشگاه سال آینده تکمیل کند.    

سرنوشت 3 سال در 10 روز تعیین نمی‌‌شود!
این کارشناس و منتقد حوزه نشر کتاب با اشاره به مشکلات آب‌گرفتگی، سوله‌ها و چادرهای ناشران در دو دوره گذشته نمایشگاه افزود: چطور می‌شود در طول 10 روز برای تکمیل شهرآفتاب تصمیم گرفت در حالی‌که طی سه سال گذشته اتفاقی نیفتاده است.
 
مرادی ادامه داد: به نظر می‌رسد که تشکیل سازمانی مستقل و خصوصی برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف می‌تواند در ایجاد فضای استاندارد موثر باشد. بعید می‌دانم نمایشگاه سال آینده در مصلا برگزار شود چراکه هنوز این مکان برای قرارگرفتن ناشران زیر سقف تکمیل نشده است.
 
تپه‌های عباس‌آباد و پتانسیل میزبانی نمایشگاه
این کارشناس نشر ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس تفاهم‌نامه مشترک با شهرداری و با انگیزه برگزاری 6دوره نمایشگاه در شهرآفتاب بدون پرداخت اجاره‌بها به توافق رسیده است که به نظر من انتخاب مناسبی نبود.
 
مرادی در ادامه با تاکید بر ظرفیت تپه‌های عباس‌آباد تهران برای ساخت نمایشگاه دائمی کتاب افزود: به‌نظر می‌رسد که اطراف باغ‌کتاب می‌توان با ساخت فضایی عمودی فضای مناسبی برای نمایشگاه کتاب ایجاد کرد.

(منبع: ایبنا)

1396/11/19
1083

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر