نشر نی:

در تنگنای بیم و امید

پژوهشی درباره زندگی مهاجران مسلمان در کانادا نویسنده: عبدالمحمد کاظمی‌پور مترجم: بهرنگ صدیقی موضوع: علوم اجتماعی قوم‌شناسی

پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، نگاه جوامع و دولت‌های غربی نسبت به مسلمانان تغییری بنیادین کرد. این تغییر نگاه نه فقط بر روابط میان کشورهای مسلمان و غیرمسلمان تأثیر گذاشت، که بسیار بیش از آن، موجب تحول روابط میان جوامع غربی و اقلیت‌های مسلمانشان شد. امروزه مواضع احزاب و سیاستمدارانِ این کشورها در قبال مسلمانان و نحوه‌ی رفتار با آن‌ها در صدر عواملی هستند که سرنوشت انتخابات را برایشان رقم می‌زند. این کتاب نخستین بررسیِ جامع وضعیت مسلمانان در کانادا است؛ کشوری که به لحاظ تجربه‌ی جهانیِ مهاجران در کشورهای مقصد، غالباً به‌مثابه استثنایی بر قاعده شناخته می‌شود. آگاهی از این تجربیات باید برای خواننده‌ی ایرانی اهمیت ویژه‌ای داشته باشد، چرا که سالانه نزدیک به ۱۰ هزار ایرانی کشور خود را به قصد اقامت دائم در کانادا ترک می‌کنند؛ رقمی که در ده سال گذشته ایران را به یکی از ده کشور عمده‌ی مهاجرفرست به کانادا تبدیل کرده است.
این کتاب حاصل کار پژوهشیِ سنگین و چندین‌ساله‌ای است بر روی داده‌های مربوط به سرشماری‌ها، نظرسنجی‌ها، مصاحبه‌های رودررو، مباحثات طولانی با سایر پژوهشگران، و بالاخره مشاهدات نویسنده. نسخه‌ی انگلیسیِ کتاب را انتشارات دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا در ۲۰۱۴ منتشر کرد، و در ۲۰۱۵ این کتاب از سوی انجمن جامعه‌شناسی کانادا به‌عنوان کتاب سال انتخاب شد و جایزه‌ی معروف جان پورتر را دریافت کرد. نویسنده‌ی کتاب، عبدالمحمد کاظمی‌پور، متولد بروجرد ایران است و در حال حاضر استاد جامعه‌شناسی و صاحب کرسی مطالعات قومی در دانشگاه کلگری کانادا است.

1396/11/19
1193

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر