پیوند عضو

روش‌های جراحی مدرن

روش های پزشکی جدید که اعضای رو به ضعف بدن را جایگزین و یا اصلاح می‌کند.

در 50 سال اخیر متوسط امید زندگی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به اندازۀ یک سوم عمر طبیعی افزایش یافته است. بخشی از این افزایش، به خاطر داروهای جدید و بهبود سلامت عمومی است، اما درمورد افراد مسن‌تر، بیشتر به خاطر روشهای پزشکی جدیدی است که اعضای رو به ضعف بدن را جایگزین و یا اصلاح می‌کند.

میزان تلفات طی جنگ جهانی دوم، موجب پیشرفت سریع در روش های پزشکی، خصوصا جراحی شد. در اوایل دهة 1950 پیشرفت چشم گیری در جراحی ارتوپدی، که با استخوان ها و مفاصل سروکار دارد، حاصل و جراحی‌های عمیق شکمی و صدری (در ناحيه سينه) به امری عادی بدل گشت.

 

پیوند عضو
قلب بر تاریخ جراحی پیوند سلطۀ كامل دارد، اما کلیه نخستین عضو داخلی بود که با موفقیت از یک فرد زنده به فرد دیگری پیوند زده شد. این عمل جراحیِ نوآورانه در سال 1954 توسط جراح آمریکایی دکتر جوزف مورِی در بوستون انجام شد. او به همراه تیم جراحی خودش،  کلیه‌ای از رونالد هِریک را برای نجات جان برادر در حال مرگ دوقلویش، ریچارد، پیوند زدند. در حدود 2000 پیوند کلیه هر ساله در بریتانیا انجام می‌شود.
منبع خون کلیه سرراست است و همین امر باعث می‌شود عضو نسبتا ساده‌ای برای پیوند باشد. پیوند کبد پیچیده تر است و به همین دلیل هم اولین پیوند موفق آن، تا 1967 انجام نشد. اما خیلی زودسخت ترین عمل پیوند از پیوند کبد پیشی گرفت؛ پیوند قلب زنده انسان. نخستین پیوند قلب در آفریقای جنوبی در 3 دسامبر 1967 توسط دکتر کریستین بارنارد انجام شد، که موفقیتی تکنیکی به حساب می‌آمد. اما دریافت کننده، لوئیس واشکانسکی 18 روز بعد، پس از آن که پس زدن بافت پیوندی آغاز شد، فوت کرد. طی سال بعد، بیش از 100 پیوند قلب انجام شد. با این وجود، تا زمان عرضۀ داروی مهارکنندۀ سیستم ایمنی بدن يعني سیکلوسپورین در دهۀ 1980، نرخ عدم موفقیت بالا بود. پس زدن بافت امروزه می‌تواند کنترل شود. برخی بیماران برای بیش از 25سال با قلب "جدید" سر کرده‌اند.

 

اعضای جدید به جای قدیمی ها
ایده جایگزین کردن اعضای بدن به مدت‏ها پیش از جراحی پیوند بازمی گردد. تا قرن بيستم بیشتر این اعضا، مواد خارجی بودند، مثل دست و پاهای چوبی و دندان های مصنوعی ساخته شده از استخوان یا پورسلین. تعویض مفصل ران در قرن نوزدهم آزمايش شد، اما نخستین مواردی که با موفقیت واقعی همراه بودند در 1940 ایجاد شدند. در سال های اخیر، پلاستیک ها و آلیاژهای جدید به کاهش اصطکاک و افزایش مقاومت در برابر فرسودگی – ويژگي که در تعویض مفاصل زانو هم ارزشمند است- کمک کرده است.
وسایل قابل کاشت دیگر شامل آن‏هایی هستند که شنوایی و بینایی را بهبود می‌دهند، همین طور آن هایی که نقشی حیاتی در بهبود عملکرد قلب دارند. نخستین دریچه قلب مصنوعی در 1952 کاشته شد (درون یک قلب تپنده) و آغازگر موج جدیدی از نوآوری شد.
پیس میکرهای قلبی کاشتنی، که اولین بار در 1985 استفاده شد، بر کارایی قلب نظارت دارند و در صورت یافتن هرگونه ضربان غیرعادی مداخله می‌کنند. پمپ های پشتیبان، که به نام وسایل كمك بطنی شناخته می‌شوند، می‌توانند نقش قلب را به عهده بگیرند كه همگي گامی مهم به سوی قلب کاشتنی مصنوعی هستند که کار ساخت آن در جریان است.

 

 

جراحی سوراخ کلیدی  
جراحی می‌تواند تاثیر تکان دهنده‌ای بر بدن داشته باشد، اما هرچه شکاف کوچک‌تر باشد، بیمار سریع تر بهبود می‌یابد. در جراحی سوراخ کلیدی، یک پروب خوب به نام لاپاراسکوپ از درون یک شکاف بسیار کوچک، یا "سوراخ کلید"، به داخل هدایت می‌شود. این پروب ابزار جراحی و یک سیستم نوری را که تصاویر را از یک صفحۀ كامپيوتري پخش می‌کند، با خود حمل می‌کند.

 

1396/11/21
1117

خبرهای مشابه

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر