آنچه باید برای نوشتن بدانید:

10 راز برای خوب نوشتن

نوشتن آسان نیست، و نوشتن یک داستان خوب حتی سخت‌تر هم است. در این مقاله، شما 10 راز در مورد نحوه نوشتن یک داستان را یاد خواهید گرفت و مهم‌تر از همه، خواهید دانست چگونه یک داستان خوب را بنویسید.

افرادی هستند که بارها و بارها تصمیم به نوشتن گرفته‌اند، و نوشتن جزو آرزوهای محال آنها شده است. بیایید یک بار هم که شده برای رسیدن به رویاهای خود تلاش کنید. قلم را بردارید و بنویسید. این ده مورد را بخوانید و به آنها عمل کنید.

Image result for writers

1. به یکباره بنویسید.

اولین پیش‌نویس داستان خود را تا جایی که ممکن است کوتاه بنویسید. اگر قصدتان نوشتن یک داستان کوتاه است، سعی کنید در یک بار نشستن بنویسید. اما اگر منظورتان نوشتن رمان است؛ سعی کنید آن را در یک فصل (سه ماه) بنویسید.

بیش از حد نگران چیدمان یا پیش‌نمایش نباشید. پیش‌نویس اول شما یک فرایند کشف است. شما مثل باستان‌شناسی هستید که یک شهر باستانی را از خاک رس بیرون می‌کشد. ممکن است سرنخ‌هایی از قبل داشته باشید؛ اما تا زمانی که کشف نشود، نمی‌دانید چه شکلی است.

2. شخصیت‌های داستان خود را توسعه دهید.

داستان در مورد شخصیت‌های اصلی است و اگر شخصیت‌های خوبی در آن نداشته باشید، داستان خوبی نخواهید داشت .عنصر ضروری برای هر قهرمان این است که باید تصمیم‌گیری کنند .ویکتور فرانکل گفته است: "انسان همان تصمیم‌گیری است". شخصیت اصلی شما باید بتواند تصمیم بگیرد که خودش را در هر جنجالی که در داستان شما اتفاق می‌افتد، تصحیح کند و همچنین باید به نقطه بحرانی برسد و تصمیم بگیرد که خود را از آشفتگی خارج کند.

برای پیشرفت شخصیت اصلی خود، از سایر تیپ‌های شخصیتی مانند تبهکار، مخالف شخصیت یا احمق استفاده کنید.

3. تعلیق و درام ایجاد کنید.

برای ایجاد تعلیق، یک سوال اساسی ایجاد کنید. سؤال چشمگیر چیزی شبیه این است: «آیا او می‌خواهد آن کار را انجام دهد؟» یا «آیا او قصد دارد به مرد رویاهایش برسد؟» با قرار دادن سرنوشت شخصیت شما در شک، خواننده می‌پرسد، بعد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

توجه: برای انجام این کار، باید جریان اطلاعات دادن به خواننده به طور دقیق را محدود کنید. هیچ چیزی به اندازه بیش‌از حد به اشتراک گذاشتن اطلاعات با مخاطب، داستان را نابود نمی‌کند.

4. نشان بدهید، نگویید.    

صادقانه بگوییم، توصیه "نشان بدهید، نگویید" بیش از حد استفاده شده است. با این حال، هنگامی که در کنار گام بالا قرار می‌گیرد، بسیار موثر واقع می‌شود.

هنگامی که در داستان شما اتفاقی می‌افتد که سرنوشت شخصیت شما را تغییر می‌دهد،  خوانندگان شما حق دارند که بهترین قسمت داستان را در مقابل خود ببینند. قسمت‌های جالب داستان خود را نمایش دهید و بقیه را بگویید.

5.دیالوگ خوب بنویسید.

دیالوگ خوب حاصل دو چیز است: دانش صمیمانه از شخصیت‌های شما و بازنویسی بسیار.

هر شخصیت باید یک صدای منحصربفردی داشته باشد. مطمئن شوید که شخصیت‌های شما کاملا متفاوت هستند، گفتگوی هر شخصیت را بخوانید و از خودتان بپرسید: «آیا این صدای شخصیت من است؟» اگر پاسخ شما خیر باشد، باید بازنویسی کنید.

همچنین با استفاده از برچسب‌های بلندگو سعی نکنید از چیزی استفاده کنید اما "او گفت" و تگ‌هایی مانند "او گریه کرد"، "او اعلام کرد" و "او با عصبانیت صحبت کرد" منحرف‌کننده و غیرضروری هستند. هر چند گاهی اوقات "او پرسید" خوب است.

6. درباره مرگ بنویسید.

در مورد پنج رمان آخر که خواندی فکر کنید  در چند مورد از آنها یک نفر می‌میرد؟ در داستان‌های خوب اغلب مرگ اتفاق می‌افتد. هری پاتر، عطش مبارزه، تار شارلوت، ارباب حلقه‌ها، و ... همگی شخصیت‌های اصلی داشتند که درگذشتند. مرگ موضوعی جهانی است، زیرا هر فردی که زندگی می‌کند بالاخره یک روز می‌میرد. در داستان خود از قدرت مرگ استفاده کنید.

7. مثل یک حرفه‌ای ویرایش کنید.

بیشتر نویسندگان حرفه ای سه طرح یا بیشتر می‌نویسند..به پیش‌نویس اول اغلب پیش‌نویس تهوع و استفراغ می‌گویند. آن را با هیچ کسی به اشتراک نگذارید. اولین پیش‌نویس شما شانس شماست برای کشف داستانتان.

پیش‌نویس دوم شما برای پرداخت نیست، اگر چه بسیاری از نویسندگان جدید سعی می‌کنند به محض اینکه بتوانند اولین پیش‌نویس شرم‌آور خود را تمیز کنند، پیش‌نویس دوم برای تغییرات ساختاری عمده و برای روشن شدن طرح و شخصیت‌های رمان یا ایده‌های کلیدی شما در نظر گرفته می‌شود.

پیش‌نویس سوم برای صیقل دادن عمقی است. حالا وقتشه که همه چیز فرم بگیرد. این قسمت جالب ماجراست! اما تا زمانی که شما مشغول نوشتن دو طرح پیش‌نویس هستید، پرداخت متن اتلاف وقت است.

8.قوانین را بدانید، بعد آنها را بشکنید.

نویسندگان خوب می‌دانند که قوانین چه هستند و آنها را دنبال می‌کنند. نویسندگان بزرگ قوانین را می‌شناسند و آنها را نقض می‌کنند. با این حال، نویسندگان برتر، قوانین را به طور خودسرانه نمی‌شکنند. آنها قوانین را می‌شکند، چون داستان‌های آنها به قوانین جدیدی نیاز داند. به قوانین احترام بگذارید اما یادتان نرود شما در خدمت قوانین نیستید، در خدمت داستانتان هستید.

9. با بن‌بست نویسنده مبارزه کنید.

بهترین راه برای شکست دادن بلوک نویسندگان نوشتن است. اگر گیر کرده‌اید، سعی نکنید خوب بنویسید. سعی نکنید عالی باشید، فقط بنویسید.

 گاهی اوقات، برای نوشتن داستان‌های بهتر، فقط باید فشار را متوقف کرد و نوشت.

10. کار خود را به اشتراک بگذارید.

زمانی که می‌دانید به زودی کسی نوشته شما را خواهد خواند، بسیار بهتر می‌نویسید. اگر در تاریکی بنویسید، هیچ‌کس نمی فهمد. اما هنگامی که نوشتن را به اشتراک می‌گذارید، با احتمال شکست مواجه می‌شوید. این کار شما را مجبور می‌کند تا بهترین داستانی را که می‌توانید، بنویسید. یکی از بهترین روش‌های نوشتن یک داستان و به اشتراک گذاشتن نوشتن آن، ورود به وادی رقابت نوشتن است.

1396/12/16
1358

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر