هریک از جوامع انسانی، اساطیر خاص خود را دارد؛ مجموعه ای از داستان های مقدس دربارة خدایان و آنچه به مفهوم هستی مربوط می شود، از آغاز آفرینش تا آنچه پس از مرگ روی می دهد.

اصلا اسطوره یعنی چه؟

نگاهی به اسطوره های جهان

 هریک از جوامع انسانی، اساطیر خاص خود را دارد؛ مجموعه ای از داستان های مقدس دربارة خدایان و آنچه به مفهوم هستی مربوط می شود، از آغاز آفرینش تا آنچه پس از مرگ روی می دهد. مردمان در طول هزاران سال این داستان ها را به یکدیگر می گفته اند تا هم خود معنی و مفهوم جهان و زندگی را دریابند و هم به دیگران در فهم معنی و مفهوم آن کمک کنند.

به نظر می رسد که در فرهنگ های گوناگون موجود در جهان، اسطوره ها، ایزدان و ایزدبانوان بی شماری وجود دارند. گفته اند که تنها در اسطوره های مربوط به آیین هندو در کشور هند، هزاران ایزد و ایزدبانو وجود دارد. گوناگونی این اساطیر، دلفریب و خوشایند است؛ این گونه داستان ها همواره سرگرم کننده اند؛ قرن ها الهام بخش هنرمندان و نویسندگان بوده اند و هنوز هم با ما ارتباط دارند و برای خواندن مناسب  به نظر می رسند. بسیاری از مردمان اسطوره ها را بدین سبب می خوانند که زندگی آنها، روابط آنها با یکدیگر و راه و رسم جهان را روشن تر می گردانند. از همه مهم تر، اسطوره ها آدمی را درباب انگاره ها، ادیان، ارزش ها و فرهنگ های مردمانی که نخستین بار آنها را بیان کرده اند، به بینش و بصیرت بی مانندی می رسانند. اگر اسطوره های مردمی را بشناسیم، جهان آنها را خواهیم شناخت.
 
  رویکردی دوگانه
این کتاب راهنمایی است برای بسیاری از قابل توجه ترین و تأثیرگذارترین اسطوره های جهان. بخش عمدة کتاب، به بررسی اساطیر بر مبنای جغرافیایی آنها می پردازد، همراه با فصولی درباب اسطوره شناسی قاره ها، از اروپا گرفته تا استرالیا، و فصلی که به اساطیر کهن جاری و تأثیرگذار یونان و روم باستان اختصاص یافته است. مکمل اینها، فصل دیگری است که شخصیت های اساطیری را معرفی می کند؛ مجموعه ای از زندگی نامه های کوتاه ایزدان و ایزدبانوان، همراه با توضیح و جزئیاتی درباب تبار و خاستگاه آنها، شخصیت آنها و کردار آنها.
سرچشمة داستان های اساطیری
بازگویی داستان ها در این کتاب، مبتنی بر دو دسته از منابع متفاوت است. در مواردی، نویسندگان ادوار کهن، روایاتی از اساطیر مردمان سرزمین خویش را برای ما باقی گذاشته اند. این متن ها، خود سرچشمة پیدایش فرهنگ هایی از قبیل فرهنگ یونان و هند باستان بوده اند. اما در مواردی که هیچ متن باستانی وجود ندارد، ما به آثار مربوط به فرهنگ عامه و آثار انسان شناسانی تکیه می کنیم که در باب مردمان به مطالعه پرداخته اند، با آنها ملاقات و داستان هایی را که سنت های شفاهی آنها را شکل داده است، ثبت کرده اند. اسطوره های آفریقا، شمال آمریکا و استرالیا عمدتاً از این طریق به دست ما رسیده اند.

1396/11/09
2818

برچسب ها

خبرهای مشابه

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر