دو خبر از کانون پرورش فکری؛

«قضیه‌ فیل و فنجان» نورالدین زرین‌کلک باز نشر شد

«قضیه‌ فیل و فنجان» کتابی علمی اثر نورالدین زرین کلک در سال 1385 است که اکنون با ویرایش جدید به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باز نشر شده است.

زرین‌کلک در اثر خود با روایتی داستانی در مورد پسرکی به نام بهمن به آموزش برخی مفاهیم ریاضیات و معرفی شهر اصفهان به کودک پرداخته است.
«قضیه‌ فیل و فنجان» دو کتاب است که از دو سو گشوده می‌شود و امکان خوانش یک‌باره را به مخاطب می‌دهد. از یک سو فیل و نسبت او با فنجان عنوان می‌شود و قد بهمن با چیزهای بزرگ‌تر سنجیده می‌شود. در سوی دیگر کتابی قرار دارد که از چپ به راست گشوده می‌شود و به نسبت مورچه و فنجان می‌پردازد.
بهمن در کتاب دیگر با چیزهای کوچک‌تر که بخشی از آنها در اعضا و جوارح او هستند مقایسه می‌شود. از همین رو سفر به عالم درون و بیرون، ماهیت اصلی کتاب است و در پایان هر کتاب نیز داده‌های دقیق هر مکان و رویداد برای آشنایی هر چه بیشتر مخاطبان عنوان شده است.
برای خوانش کتاب قضیه فیل و فنجان می‌توان دو صفحه‌ یکسان از هر دو کتاب را همزمان مطالعه کرد یا پس از پایان یک کتاب، به سراغ دیگری رفت.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «بزرگ‌تر از بهمن، اتاق و خانه‌ او و شهر اصفهان است. کشور ایران که تقریبا یک میلیون و 650‌هزار کیلومتر مربع وسعت دارد، نزدیک به هشت هزار بار بزرگ‌تر از شهر اصفهان است. اگر خاک ایران را بین مردم آن تقسیم کنیم، به هر زن و مرد و بچه به تنهایی، 60 برابر خانه‌ بهمن، یعنی تقریبا 2 هکتار و نیم، - بر اساس جمعیت سال نشر کتاب - زمین می‌رسد.»
این کتاب برای گروه سنی «ب» و «ج» (6 تا 11 سال) مناسب است، تصویرگری آن را هاله لادن بر عهده داشته و در شمارگان 22 هزار نسخه و با قیمت 85 هزار ریال قابل خریداری از تمامی فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور است.

** کمبود امکانات بهانه است؛ اینترنتی کتاب بخوانید
نویسنده‌ کتاب‌های کودک و نوجوان معتقد است با گسترش شبکه‌های اینترنتی همه می‌توانند به راحتی کتاب‌های مورد علاقه‌ خود را مطالعه کنند.
محمود جوانبخت به سال‌های کودکی خود در دهه 50 اشاره کرد و به بچه‌ها گفت: در آن سال‌ها تعداد کتاب و کتاب‌خانه برای بچه‌ها بسیار کم بود خانواده‌های کم‌درآمد هم امکان خرید کتاب را نداشتند ما هم که عضو کانون بودیم فقط در این کتابخانه‌ها به مطالعه می‌پرداختیم البته همه کتاب‌های مناسب سن خودمان را در آن سال‌ها خوانده بودیم.
وی با اشاره به وجود اینترنت، تبلت، رایانه و گوشی‌های هوشمند که در اختیار بیشتر کودکان و نوجوانان در دوران حاضر قرار دارد، تاکید کرد: هرکسی بگوید من به دلیل کمبود امکانات مطالعه نمی‌کنم، نادرست می‌گوید و این یک بهانه است برای کتاب‌ نخواندن، چرا که بیشتر بچه‌ها به اینترنت دسترسی دارند.
نویسنده کتاب «مهربان مثل مسیح» یادآور شد که مطالعه و کتابخوانی می‌تواند باعث تغییر نگاه و موفقیت بیشتر بچه‌ها و غنی کردن درون آنها شود و کودکان را به انسان‌هایی با احساس و دارای احساس مسئولیت تبدیل کند.
جوانبخت از اعتیاد به مطالعه به عنوان یک اخلاق پسندیده یاد کرد و گفت: چنین انسان‌هایی اگر یک روز کتاب نخوانند دچار مشکل و بیماری می‌شوند.
این روزنامه‌نگار نویسنده شدن خود را مدیون مطالعه کردن دانست و افزود: از وقتی که خواندن و نوشتن را فرا گرفتم شروع به مطالعه کردم و هر کتاب خوبی که می‌خواندم به خودم می‌گفتم یک روزی مثل این کتاب را خواهم نوشت.
وی خاطره‌نویسی را یکی از راه‌های علاقه‌مند شدن به نویسندگی عنوان و به بچه‌ها پیشنهاد کرد در هر شرایطی با استفاده از خودکار و کاغذ - حتی گوشی‌هایشان - خاطرات خود را ثبت کنند چرا که این کار عاملی است برای موفقیت کسانی که به نوشتن علاقه‌مند هستند.

(منبع: ایرنا)

1396/11/30
1774

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر