انتشارات سبزان منتشر کرد:

گفتاری ساده از دنیای افسونگر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یکی از مهیج‌ترین چالش‌هایی است که بشر تاکنون درگیر آن شده است. کتاب «هوش مصنوعی به زبان ساده» نوشته بلی ویتبای عمداً به گونه‌ای تالیف یافته است تا اطلاعاتی کلی درباره کاربردهای هوش مصنوعی به خواننده عام بدهد.

حسین مجد‌فر و آوا بهرامی با ترجمه کتابی با عنوان «هوش مصنوعی به زبان ساده» نوشته بلی ویتبای برآنند تا دنیای افسونگر هوش مصنوعی را به خوانندگان بشناسانند. کتاب«هوش مصنوعی به زبان ساده» برای آن دسته از خوانندگانی است که علم را نه به صورت تخصصی بلکه به صورت عمومی دنبال می‌کنند. این کتاب از سوی انتشارات سبزان روانه بازار کتاب‌های علمی شد.
 
سخن مترجم: حسین مجدفر، نویسنده و مترجم کتاب‌های علمی خواندن این کتاب را به افرادی که تاکنون یک بار عبارت هوش‌ مصنوعی را شنیده‌اند پیشنهاد می‌کند. «هوش مصنوعی به زبان ساده» عمداً به گونه‌ای نوشته شده است تا اطلاعاتی کلی درباره کاربردهای هوش مصنوعی به خواننده عام بدهد. به همین منظور هم هست که در کتاب اثری از روابط ریاضی و فرمول‌ها نیست. هدف این بوده که هر کسی که تاکنون عبارت «هوش مصنوعی» را شنیده است، فرصت داشته باشد تا کمی بیشتر درباره روند تکامل آن یاد بگیرد. البته این اشکال به کتاب وارد هست که به کاربردهای ملموس هوش مصنوعی در زندگی افراد عادی، کمتر پرداخته است. درباره این مساله کوشش شد تا در بخش یادداشت مترجم، تا حد این کمبود پوشش داده شود.
 
رفتار هوشمندانه را می‌توان در جاهای گوناگون یافت. از الگوریتم‌های ژنتیک گرفته تا درس‌های مهندسی از حیوانات. روش سنتی طراحی روش آزمون و خطاست که پیچیده و زمانبر است ولی روش های جدید مانند الگوریتم بازاریابی استعماری، الگوریتم شنای گله ماهیان گسسته و پیوسته تکاملی هم هستند. این الگوها به ما می‌آموزند که از رفتار حیوانات در طراحی‌های آینده خودمان باید سود ببریم.

مروری بر فصل‌ها
فصل نخست به این پرسش دشوار می‌پردازد که هوش مصنوعی چیست افرادی که با این مباحث بیگانه‌اند طبیعتا تمایل دارند بینگارند که تنها یک نما از کل موضوع، بر بقیه می‌چربد. این موردی از هوش مصنوعی نیست که اختلاف نظر گسترده‌ای  درباره آن وجود داشته باشد دست کم نه درباره زمینه‌های کاربردی هوش مصنوعی و اهداف آن. باید به یاد داشته باشیم که تعاریف در دانش قطعی هستند تا بتوانیم در دانش پیش برویم و دانش نوپایی چون هوش مصنوعی زمینه‌های فراوانی را برای دیدگاه‌ها و تکنیک‌های متفاوت  فراهم می‌آورند.
 
فصل دوم نگاهی به هوش مصنوعی در عرصه عمل دارد . کاربردهای موفق و متنوعی از هوش مصنوعی مثال زده شده‌اند و کارکردهای آن‌ها شرح داده شده‌اند.
 
فصل سوم زمینه‌های پژوهشی و کاربردهای فراوانی را در موضوع هوش مصنوعی معرفی می‌نماید که به روش‌های گوناگون از زیست‌شناسی الهام می‌گیرند و شامل تلاش برای طراحی و ساخت برنامه‌های رایانه‌ای است که هر چه بیشتر شبیه مغز انسان باشد و توسعه برنامه‌هایی که از تکامل زیست‌شناسانه پیروی می‌کنند.
 
در فصل چهارم نویسنده  کمی به سوی برخی چالش‌هایی که همچنان همراه به هوش مصنوعی باقی می‌مانند، بازمی‌گردد و برخی پایگاه‌های فعلی پژوهشی که می‌کوشند به این چالش‌ها بپردازند.
 
عنوان پراکندگی هوش مصنوعی در فصل پنجم اثرات گسترده‌تری از هوش مصنوعی را می‌آزماید و در نهایت فصل ششم جنبه‌های اجتماعی هوش مصنوعی را بررسی می‌کند.
 
کتاب«هوش مصنوعی به زبان ساده» در 128 صفحه، به قیمت ده هزار تومان و با شمارگان هزار نسخه از سوی انتشارات سبزان روانه کتابفروشی‌ها شد.

(منبع: ایبنا)

 

1397/01/15
1282

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر