14 مرداد؛ سالروز درگذشت حسین پناهی

جهان زیرسیگاری من است

اگر بخواهيم حسين پناهي را در يک کلمه توصيف کنيم آن واژه بی‌گمان «شاعر» است و او هم شاعر بود و هم شاعرانه زيست.

اگر اهل شعر و نمايش باشيد 14 مرداد شما را به ياد حسين پناهي هم می‌اندازداگرچه غالب مردم او را به عنوان بازيگر تلويزيون می‌شناسند اما تنها بازيگر نبود و شايد به خاطر گذران زندگي هرازگاهی جلوي دوربين می‌رفت.

اگر بخواهيم حسين پناهي را در يک کلمه توصيف کنيم آن واژه بی‌گمان «شاعر» است و او هم شاعر بود و هم شاعرانه زيست.
در سال‌های اخير که میلیون‌های ايراني از نرم‌افزارهای پیام‌رسان در موبایل‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند البته حجم عظيمي از مطالب مختلف به حسين پناهي نسبت داده می‌شود که غالب آنها واقعي نيست و اشخاص براي تأثیرگذاری بيشتر اين جملات را که بعضاً به روح انديشه و زبان حسين پناهي هم نزدیک‌اند به او نسبت می‌دهند و البته او در اين ماجرا تنها نيست و در کنار کورش کبير، دکتر علي شريعتي، دکتر محمود حسابي، احمد شاملو و پرفسور سميعي قرار می‌گیرد که روحشان از اين همه انتساب خبر ندارد!
حسين پناهي 14 مرداد 1383 و در حالي که تنها 48 سال داشت درگذشت و جنازه فروپاشيده او سه روز بعد در جهان‌آرای یوسف‌آباد تهران کشف شد.
اين تأخير به خاطر آن بود که او تنها زندگي می‌کرد هرچند که بچه‌ها و خصوصاً دخترش آنا به او سر می‌زدند و اول بار نيز آنا بود که پيکر پدر را در آن وضعيت ديد اما همين منبع و منشأ شايعاتي درباره او و خانواده‌اش شد که به گفته دخترش صحت ندارند و خاطرات فراوان فرزندان - آنا، سينا و ليلا- نشان می‌دهد که روابط گرمي با پدر داشته‌اند.
پناهي 14 مرداد 83 درگذشت ولي بر روي سنگ قبر او نوشته شده 17 مرداد چرا که گواهي فوت در اين روز صادر شده است.
نکته جالب و شايد تأسف‌بار این‌که آن‌قدر که درباره اين سه روز گفته شده به خود او پرداخته نشده و آن‌قدر جملات جعلي و دروغ به او نسبت داده‌اند که تشخيص درست از نادرست دشوار است و از اين رو همت آنا پناهي در جمع‌آوری همه آثار او را بايد ستود.
حسين پناهي فيلسوف نبود اما حرف‌های فلسفي می‌زد و البته فلسفه غرب هم خوانده بود.
اين رگه‌های فلسفي را در اشعار او هم می‌توان به‌وضوح ديد:
ميزي براي کار/ کاري براي تخت/ تختي براي خواب/ خوابي براي جان/ جاني براي مرگ/ مرگي براي ياد/ يادي براي سنگ/ اين بود زندگي ؟!
او نمايش‌نامه هم می‌نوشت و «‌دو مرغابي در مه» از مشهورترين اين آثار است.
در دیالوگ‌نویسی هم تبحر داشت و نقاشي هم می‌کشید و لابد می‌گویید این‌که يک سهراب سپهري بود براي خودش!
قضيه اما محدود به اين موارد نيست و او شاعري عزلت‌جو و کنار از زمانه نبوده و کافي است بدانيم مدتي در واحد فرهنگي يک نهاد انقلابي نيز در سال‌های جنگ مشغول بوده است و چهره‌های مشهوري بر آن سال‌ها گواهي می‌دهند.
کوتاه اگر بخواهيم بگوييم اين است: امروز سال‌مرگ حسين پناهي است. بازيگر، نمایشنامه‌نویس، نقاش و شاعري که سروده بود:

جهان، زیرسیگاری من است!
منبع
asriran.com

1397/05/14
2064

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر