خانه صخره‌ای؛

۶۳ سال تلاش و انتظار پیرزن ۹۶ ساله برای انتشار کتاب

دلانا ینسن کلوز که کار نوشتن نخستین کتاب خود را از ۱۹۹۵ آغاز کرده بود، سرانجام موفق شد آن را به پایان برساند و در ۹۵ سالگی منتشر کند.

کلوز که ماه گذشته میلادی ۹۶ ساله شد، نخستین رمانش «خانه صخره‌ای» را در ۲۰۱۸ روانه بازار کند. این کتاب که ۶۳ سال برای نگارش و انتشار آن زمان صرف شده، به‌تازگی جایزه بهترین رمان تاریخی را از جوایز کتاب مستقل ۲۰۱۹ به دست آورد و نکته جالب اینکه قرار نیست «خانه صخره‌ای» اولین و آخرین کتاب نویسنده ۹۶ ساله‌اش باشد.

خانم کلوز که انتشار کتاب را به بچه‌دار شدن تشبیه کرده، در روزهای اول ورود «خانه صخره‌ای» به بازار یک نسخه از آن را درون سبد گذاشته بود و مانند یک کودک با خودش همه‌جا می‌برد. او کتاب ۸۰۶ صفحه‌ای را با الهام از زادگاهش امری در ایالت یوتا نوشته است؛ شهری کوهستانی با تنها ۷۰۰ نفر جمعیت و بدون کتابخانه و کتابفروشی که عشق به کتاب خواندن و نویسندگی را در دل و جان دلانا همیشه روشن و زنده نگه داشت.

داستان «خانه صخره‌ای» در سال‌های ابتدایی قرن ۲۰ می‌گذرد و درباره دختری به نام ابیگیل لنگلی در یک شهر کوچک مذهبی است که از ارتباط با پسری پولدار به نام آدام تاونسند باردار می‌شود. ابیگیل پیش از آنکه بتواند ماجرا را به آدام در  میان بگذارد، پسر برای خواندن درس پزشکی به شرق آمریکا می‌رود. سال‌ها بعد آدام با همسرش به شهر بازمی‌گردد و عشق قدیمی آنها بار دیگر به‌نوعی زنده می‌شود.

کلوز که کار نوشتن رمان خود را از دهه ۱۹۵۰ روی کاغذ آغاز کرده بود، در دهه ۱۹۹۰ با رایانه آشنا شد و به این ترتیب جهشی بزرگ در سرعت و شیوه نگارش او به وجود آمد. نکته جالب اینکه دخترانش میشل و دبی چیزی از داستان کتاب مادر خود نمی‌دانستند و حدود دو سال طول کشید تا دلانا تمام دست‌نوشته‌هایش را وارد نرم‌افزار ورد مایکروسافت کند.

یکی از پیرترین نویسنده‌های جهان قصد دارد نگارش دو کتاب دیگر را پیش از مرگ به پایان برساند؛ داستان یکی درباره سه زن است که می‌خواهند در دوران رکود بزرگ آمریکا پزشک بشوند و ماجراهای دیگری در جریان شیوع آنفلوانزا در سال ۱۹۱۸ می‌گذرد.

حالا خانواده کلوز می‌خواهند ببیند «خانه صخره‌ای» هم می‌تواند کتاب پرفروش نیویورک‌تایمز شود یا نه؛ اتفاقی که در ۱۹۸۴ برای کتاب «... و بانوان باشگاه» نوشته هلن هوون سنتمایر، نویسنده ۸۸ ساله آمریکایی افتاد.

(منبع: همشهری آنلاین)

 

1397/12/28
1066

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر