چاپ کتابی در حوزه فیزیک و کوانتوم در انتشارات سبزان

چگونه کتاب دنیای کوانتوم ـ نظریه ای آزاردهنده در قلب واقعیت، ما را از نظریه کوانتوم و کاربردهای کوانتوم آگاه می کند

کتاب دنیای کوانتوم - نظریه ای آزاردهنده در قلب واقعیت، زبانی گویا و مطالبی جامع و بدون حاشیه، صریح و منحصر به فرد دارد

علم کوانتوم از مباحث بسیار جذاب و پرطرفدار علم فیزیک است که کاربردهای آن نیز روزبه روز آشکارتر می شود: از ترانزیستورها تا مهبانگ. حوزة وسیعی که شاید اینشتین، پلانک، بور، هایزنبرگ، شرودینگر، فرمی و دیراک نیز چنین گستردگی را پیش بینی نمی کردند.

به تازگی کتابی در انتشارات سبزان در این باب به چاپ رسیده است. مترجم در پیشگفتار کتاب می گوید

کتاب «دنیای کوانتوم: نظریه ای آزاردهنده در قلب واقعیت» یکی از مجموعه کتاب هایی است که از سوی انتشارات معتبر New Scientists با عنوان "کارشناس فوری" منتشر شده است. مجموعة "کارشناس فوری" زبانی گویا و مطالبی جامع، بدون حاشیه، صریح و منحصربه فرد دارد.

این کتاب مبانی و چارچوب های دنیای کوانتوم را به نحوی که خواننده بتواند با آنها ارتباط برقرار کند، از مباحث ساده به پیچیده با زبانی روان و بدون محاسبات دردسرساز ریاضی، ارائه می کند.

دیدگاه New Scientists را در عنوانی که برای این مجموعه از کتب در نظر گرفته است می توان به راحتی دریافت. هدف از انتشار این مجموعه این است که خواننده در حداقل زمان ممکن، با مطالعه کتاب، به دیدگاهی روشن از مبحث مورد نظر برسد و کتاب دروازه ای باشد برای ورود به سطح جدی تری از مطلب در مطالعات بعدی. هرچند که شاید عنوان "کارشناس" کمی اغراق آمیز به نظر برسد، اما نحوة چیدمان مطالب و زبان بیان آنها بسیار روشن و تحسین برانگیز است.

به همان اندازه که غیرفیزیک پیشه ها در این کتاب با مفاهیم علم کوانتوم، جذابیت ها و عجایب آن آشنا می شوند، فیزیک پیشه ها نیز مطالب ژرفی در آن خواهند یافت و شاید دلیل اصلی جذابیت این کتاب نیز همین باشد. به دلیل چارچوب زبانی کتاب، پژوهندگان فلسفة علم نیز از آن بسیار بهره خواهند برد.

در کتاب «دنیای کوانتوم: نظریه ای آزاردهنده در قلب واقعیت»، به جنبه های علمی، فلسفی و تاریخی موضوع پرداخته شده است. در این کتاب، علاوه بر دیدگاه محض فیزیکی، به جنبه های دیگری از جمله زیست شناسی کوانتومی، محاسبات کوانتومی و کیهان شناسی نیز توجه ویژه شده و به این ترتیب، خواننده از نگاهی صرفاً "مجرد" به یک شاخه از فیزیکِ محض رها می شود و درمی یابد که این علم واقعی تر از چندین فرمول پیچیدة ریاضی است و با لزوم شکل گیری و توجه به آن آشنا خواهد شد. در این کتاب، مبانی فلسفی و تعبیرهای موجود در خصوص کوانتوم آورده شده و بر این امر تأکید شده است که: شاید هیچ شاخة دیگری از علم تا این اندازه، از نظر جنبه های فلسفی، چالش برانگیز نبوده و در هیچ یک از مباحث علمی دیگر تا این اندازه خوانش های مختلف و گاه متضادی از یک آزمایش به ظاهر ساده وجود نداشته است.

از ویژگی های بارز کتاب "دنیای کوانتوم" ارائه مثال های ملموس پیش از ارائه مفهوم مورد نظر است. به عبارت دیگر، ابتدا ذهن خواننده با موضوع مورد بحث آشنا می شود و پس از تأکید بر لزوم توضیح آن رخداد، به ارائه راهکارهایی می پردازد که در حوزه فیزیک کوانتومی قرار دارد.

از دیگر ویژگی های این کتاب می توان به این مورد اشاره کرد که نویسندگان به صورت جدی به دغدغه های خواننده واقف هستند و به این ترتیب به مطالبی می پردازند که در کتب دیگر یا به آنها اشاره نمی شود و یا تنها به صورت ضمنی به آنها پرداخته می شود؛ اما در این کتاب، علاوه بر طرح آنها، نظریات و توضیحات علمی نیز مطرح می شود و کاستی های نظریات موجود به روشنی گوشزد می شود.

نویسندگان کتاب در مقدمه آورده اند:

در این جلد از مجموعه راهنمای کارشناس فوری New Scientist، شما را به گردشی در این دنیای عجیب وغریب و شخصیت های شگفت انگیزی که از آن پرده برداشتند خواهیم برد. مجموعة این افراد عبارت اند از: آلبرت اینشتین که از ایدة "کنش شبح وار از راه دور" مکانیک کوانتومی نفرت داشت و اروین شرودینگر که آزمایش فکری معروف گربه خود را برای نمایش پوچ بودن این دنیای عجیب طراحی کرده بود.

اما همه اینها به چه معناست؟ آیا هر چیزی تنها زمانی که تحت مشاهده و اندازه گیری قرار می گیرد، واقعیت می یابد؟ آیا هرگاه که ما عمل اندازه گیری را انجام می دهیم، گیتی های جدیدی خلق می شوند؟ این مفاهیم در بستر واقعیت چگونه معنا می یابند؟

علاوه بر چنین سؤالات بغرنجی، مکانیک کوانتومی بسیاری از فناوری های کاربردی را برای ما فراهم آورده است: لیزرها، راکتورهای هسته ای و ترانزیستورهایی که زمینه ساز رایانه ها و سایر تکنولوژی های دیجیتال هستند. این علم برای آینده وعده های بیشتری می دهد: رایانه هایی قدرتمندتر از هر آنچه تاکنون ساخته شده، توانایی برقراری ارتباط با امنیت مطلق و حتی دورفرستی کوانتومی.

این راهنما همچنین نقش مکانیک کوانتومی در زیست شناسی را نیز بررسی می کند. آیا فرگشت در طراحی بیوشیمی حیات، از سیستم های جهت یابی پرندگان تا فتوسنتز گیاهان، از عجایب کوانتومی بهره برده است؟

ایده هایی از مکانیک کوانتومی حتی به مقیاس عظیم کیهانی نیز نفوذ کرده اند. بسیاری از فیزیک دان ها در این اندیشه اند که ترکیب این نظریه با نظریه نسبیت عام اینشتین درک جدیدی از انفجار بزرگ و ماهیت فضا و زمان را آشکار خواهد کرد.

این راهنما افکار فیزیک دان های پیشرو و بهترین های مجله New Scientist را کنار هم آورده است تا شما را با گذشته، حال و آیندة دنیای کوانتومی، برنامه های کاربردی و مفاهیم جذاب آن به روز نگه دارد.

انتشارات سبزان به زودی کتاب دنیای کوانتوم: نظریه ای آزاردهنده در قلب واقعیت را روانه کتابفروشی ها می کند.

علاقه مندان به حوزه فیزیک و کوانتوم می توانند به فروشگاه اینترنتی آی آی کتاب سری بزنند. کلیه کتاب های مربوط به حوزه کوانتوم را می توانید اینجا ببینید.

برای سفارش کتاب «دنیای کوانتوم» هم اینجا کلیک کنید.

 

1400/03/09
1920

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر