دانستنی های علم و فناوری - فیزیک و ریاضی

قوانین حرکت اشیاء چیست و کارکرد فیزیک در علم حرکت
قوانین حرکت اشیاء چیست و کارکرد فیزیک در علم حرکت

اگرچه نویسنده فرانسوی، رنه دکارت (1596 تا 1650 م) بیشتر به عنوان پدر فلسفه نوین شناخته می‌شود (گفته معروف او: «می‌اندیشم پس هستم!»)، اما در پیشبرد فیزیک و ریاضی هم سهم دارد.

نظریه اینشتین درباره گرانش
نظریه اینشتین درباره گرانش

تصور این انحنا در سه بعد سخت است، اما برای کمک به فهم موضوع، تصور کنید که جرم یک ستاره در فضای دو بعدی روی یک صفحه، تصویر شده است. سیاره نزدیک به آن مجبور خواهد شد که حول این ستاره در یک مسیر منحنی حرکت کند مانند توپی که در یک گردونه حرکت می‏کند.

جبر
جبر

جبر مسیر حل مسائل را به ما نشان می‌دهد، روش استقراء به همراه یک نکته.

استیون هاوکینگ درگذشت
استیون هاوکینگ درگذشت

استفن هاوکینگ، فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس و نویسندهٔ بریتانیایی در سن 76 سالگی فوت کرد.

محاسبات آنالوگ و دیجیتال
محاسبات آنالوگ و دیجیتال

محاسبه گرهای آنالوگ، نمونه های قدیمی کامپیوترها هستند که با کمیت های متغیر پیوسته مانند قدرت یک جریان الکتریکی یا دوران مکانیکی یک صفحه شماره گیری تلفن کار می‏کنند، اما مبنای کاری کامپیوترهای جدید، تکنولوژی دیجیتال است که در آن اطلاعات به صورت بیت و بایت، دنباله ای از صفر و یک ها ارائه می‏شود. پایه و اساس این تکنولوژی، ایده روشن/خاموش یا صحیح/غلط است.

گربه شرودینگر
گربه شرودینگر

آزمایش «گربه شرودینگر» یک آزمایش خیالی است که توسط فیزیکدان اتریشی، اروین شرودینگر در سال 1935 میلادی برای نشان دادن تناقضی حیرت آور در مکانیک کوانتوم پیشنهاد شد.

آمار و احتمالات
آمار و احتمالات

نظریة احتمالات، از شيفتگي دو رياضيدان فرانسوي قرن هفدهم به بازي‌هایي بر پایة شانس سرچشمه می‌گیرد. بليز پاسكال و پي یر دو فِرما، دربارة روش محاسبة شانس پيروزي در بازي‌هاي شرط‌بندي بحث مي‌كردند و اولين كساني بودند كه به موضوع احتمالات از دیدگاه علمی نگاه کردند.

گاليلئو گاليله
گاليلئو گاليله

در دوران نوجواني، گاليله علاقه‌مند شد كه براي تحصيل به صومعه برود ولي پدرش او را قانع كرد كه در دانشگاه پيزا، پزشكي بخواند. گاليله دورۀ پزشكي خود را ناتمام رها كرد و به مطالعۀ رياضيات پرداخت. سپس به تدريس آن پرداخت و به استاد درس رياضيات در دانشگاه پيزا تبديل شد.

 چرخ رنگ‌ها
چرخ رنگ‌ها

هریس در مخالفت با تئوری نیوتن که سه رنگ قرمز، زرد و آبی را رنگ‌های اصلی می‌دانست، به این نتیجه رسید که همه رنگ‌ها را می‌توان به رنگدانه‌های قرمز، زرد و آبی تفکیک کرد و همچنین سه ترکیب عمده شامل نارنجی، سبز و بنفش نیز وجود دارند.هریس در مخالفت با تئوری نیوتن که سه رنگ قرمز، زرد و آبی را رنگ‌های اصلی می‌دانست، به این نتیجه رسید که همه رنگ‌ها را می‌توان به رنگدانه‌های قرمز، زرد و آبی تفکیک کرد و همچنین سه ترکیب عمده شامل نارنجی، سبز و بنفش نیز وجود دارند.