«نجواى جنون » اولین مجموعه شعر ساعد باقرى بود که تا امروز سه بار تجدید چاپ شده است. به دنبال آن کتاب «شعر امروز» را منتشر کرد که تحول و تطور در قالب هاى شعرى مدرن را بررسى مى کند. «گزیده ترانه هاى شیدایى» از وى توسط نشر نیستان به بازار آمد. ساعد باقرى متولد ۱۳۳۹ تهران است و هم اکنون مجموعه شعر سپید و نیمایى خود را تحت عنوان «پیاده روى در اتوبوس» آماده انتشار دارد. وى الآن مشاور رئیس رادیو و مشاور رئیس مرکز موسیقى صدا وسیما و مسؤول بخش شعروترانه سازمان صداو سیماست.
آقاى باقرى تا امروز چه تعداد از اشعار شما در تلفیق با موسیقى ، به صورت ترانه اجرا و پخش شده است؟ تعداد این ترانه ها بسیار زیاد است ، فکر مى کنم افزون بر دویست ترانه باشد. از معروف ترین این ترانه ها، ترانه شبانگاهان با صداى آقاى مختاباد بود. هشت ترانه از نوار هنگامه با صداى آقاى افتخارى است. دو نوار از این ترانه ها با صداى حسام الدین سراج منتشر شده است. ترانه «ساقى سرمستان» با صداى آقاى افتخارى و…
وضعیت ترانه سرایى در بعداز انقلاب را در مقایسه با ترانه سرایانى چون جنتى عطایى، شهیار قنبرى و اردلان سرفراز چگونه مى بینید؟ اگر حیطه هاى مختلف موسیقى را از هم جدا ارزیابى کنیم و آثارى که در قلمرو تصنیف وترانه در قبل از انقلاب وجود داشت بانوع موسیقى پاپ که به موسیقى جوانان معروف شده، هم قبل از انقلاب وجود داشت و هم طى سالهاى اخیر دوباره رونق گرفت. به گمان موسیقى پاپ سابقه و پشتوانه چندانى ندارد و اغلب چهره هایى که در ترانه سرایى امروز در حیطه موسیقى پاپ فعال هستند، از شکل و شیوه کارشان پیداست که هنوز در راهند. سوءتفاهمى که امروز پدید آمده این است، گاهى شعرهایى در تلفیق باموسیقى اجرا شده که اساساً سروده شدن آنها به منظور تلفیق باموسیقى نبوده است. غزل هایى که در دیوان شاعران کلاسیک وجود دارد یا غزل هایى که شاعران امروز گفته اند، بسیارى ازاین اشعار ظرفیت تلفیق باموسیقى را ندارند. چون در چهار ـ پنج وزن معمول که کاربرد زیادى در شعر فارسى داشتند سروده شده اند و غالباً آن تنوع ومیدانى که براى آهنگساز باید وجود داشته باشد، ندارند. یعنى این وزن هاى مشابه آهنگ هاى مشابه را پدید آورده اند، در حالى که براى تصنیف یکى از ابزارهاى مهم ایجادتنوع دروزن شعر و کوتاه و بلند شدن مصراع ها در عین تبعیت از ریتم معمول است. یک شیوه دیگر هم که در کار تصنیف سازى موفق بود، ساختن شعر براساس ملودى بود. یعنى اگر ابتدا آهنگ ساخته شود و شاعر براساس همان آهنگ شعرش را بنویسد، موفق تر است. ترانه هاى جدى و موفقى که قبل از انقلاب ساخته شده بودند، اغلب کار گروهى بود، یعنى آهنگساز، شاعر و خواننده در ارتباط نزدیک با هم بودند. اما این شیوه امروز چندان رایج نیست.
من بحث موسیقى را نمى کنم که چه عواملى سبب موفقیت و همه گیر شدن یک ترانه مى شود. بحث کیفیت اشعارى است که اجرا مى شود. نمى شود مقایسه کرد، آثارى که از کریم فکور، رهى معیرى و هوشنگ ابتهاج اجرا مى شد و مى شنیدیم، مثل ترانه هایى چون «تو اى پرى کجایى؟» یا «شد خزان گلشن آشنایى» و... که موفق بودند و هنوز هم علاقه مندان زیادى دارند، مورد سؤال شما شاید نباشد. شما به ترانه هایى اشاره مى کنیدکه با زبان و تعبیرات نو و واژگان نو سروده و اجرا مى شدند و در حیطه موسیقى پاپ مجال ظهور پیدا کردند. تصور من این است که امروز جوانان زیادى وارد عرصه ترانه سرایى شده اند که در دو جشنى که ترانه سرایان برگزار کرده بودند، من آثار به نسبت خوبى از آنان شنیده ام. هرچند اگر به آن اعتلا و اوج موردنظر شما نرسیده اند، باید آنها را دریابیم چون حالاحالاها فرصت براى رشد دارند. البته ترانه سرایانى محبوب و چهره هم داریم که در دوران گذشته هم سابقه کار داشتند. مثل محمدعلى بهمنى که آثار خوبى چه در گذشته و چه امروز عرضه کرده اند. اما در مقایسه با چهره هایى که اسم برده اید، به اعتقاد من جوانان امروز میدانهاى وسیع ترى را دارند کشف مى کنند وتلاش مى کنند از مشابهت در مضمون و شبیه هم سرودن فاصله بگیرند. ولى چیزى که جاى تعمق دارد، حالت تلخ و سیاه سرودن بسیارى از این جوانان است که به نظرم باید آن شورو نشاط و شادى را در آثارشان ببینیم. البته وجه اعتراضى و نسبت خود را با محیط پیرامون تعریف کردن به صورت ترانه، مورد انتقادنیست. بلکه نیاز ترانه هم هست. اما یک سره از اندوه و غم سرودن و سیاه دیدن دیگر...
لینک برخی از خدمات سایت:
سفارش کالای غیرکتاب
سفارش کتاب و مجلات خارجی، کاغذی
سفارش کتاب و مجلات خارجی، پی دی اف
محاسبه قیمت کتاب، کالا و مجلات خارجی
کتاب مورد نظرم پیدا نشد
محاسبه هزینههای چاپ کتاب
آیا کتابی برای چاپ دارید؟
کتاب های عرضه شده توسط نویسندگان و مترجمان
پرسشهای متداول
برخی سوالات مهم پیرامون نحوه تهیه کتاب از سایت آمازون
تلفن تماس: 88847044- 88829329 88348991-
1398/09/03 314
در حال حاضر نظری ارسال نشده است
شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید
وارد کردن نام و نام خانوادگی الزامی می باشد
وارد کردن ایمیل الزامی می باشد info@iiketab.com - ایمیل وارد شده صحیح نمی باشد
وارد کردن متن الزامی می باشد
ارسال نظر