مجوز چاپ کتاب و دردسرهای آن

اعلام وصول ؛ وقفه ای طولانی برای چاپ کتاب ها

این روزها علاوه بر بحث همیشگی دادن مجوز چاپ کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اداره کتاب؛ اهالی نشر از ایجاد وقفه و تاخیرهای طولانی در دادن اعلام وصول به کتاب های در صحافی مانده سخن می گویند.

این روزها علاوه بر بحث همیشگی دادن مجوز چاپ کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اداره کتاب؛ اهالی نشر از ایجاد وقفه و تاخیرهای طولانی در دادن اعلام وصول به کتاب های در صحافی مانده سخن می گویند.

به اعتقاد آنان، این مشکل ظاهرا با تغییر و تحول مدیریتی و روی کار آمدن گروه جدید در اداره کتاب که با جایگزینی های جدید صورت گرفته، آغاز شده است. البته این امر به بحث بررسی دوباره کتاب ها نیز کشیده شده و این روند که در اواخر دوره کاری مدیر قبلی اداره کتاب به صورت نیمه جدی در پیش گرفته شده بود، در ماه های اخیر به صورت جدی دنبال می شود و طبق گفته اهالی نشر، تمامی کتاب ها برای تجدید چاپ دوباره، از اول باید بررسی شوند.

مدیر نشر ثالث هم در این باره گفت: الان مجوز قبل از چاپ را هم نمی دهند که این قبل از اعلام وصول است و مهم تر است. نمی دانم این حق را چه کسی به آن ها داده است؛ آیا قانون داده است؟ محمدعلی جعفریه عنوان کرد: با تعویض دولت که نباید ناشر برود زیر بار زمانی که ضرر اقتصادی برایش دارد. باید از دید اقتصادی به این مساله نگاه کرد. او گفت: در این حال و روز که بسیاری از ناشران در آستانه ورشکستگی هستند و بسیاری از پخش ها ورشکست شده اند، این کارها چه معنی دارد؟ این ها همه سلیقه ای است و قانونی نیست. ناشران سیاستشان را با سلیقه ای که الان در وزارت ارشاد حاکم است وفق می دهند؛ اما چهار سال دیگر ما چه کنیم؟ ضرر اقتصادی را این وسط چه کسی می دهد و این بحث ها کی قرار است قانون مند شوند؟ ما 40،30 عنوان داریم که به خاطر مجوز و اعلام وصول مانده اند. مدیر نشر بازتاب نگار نیز در همین زمینه به ایسنا عنوان کرد: منتظریم در وزارت ارشاد کارها سرعت بگیرند و نمی دانیم طولانی شدن اعلام وصول ها به مساله اداری برمی گردد؛ یا به بررسی مجدد کتاب ها. مدیر نشر چشمه هم گفت: هیچ کس در این باره توضیح نمی دهد. کتاب هایی داریم که مدت دو تا یک ماه برای اعلام وصول منتظرند. کتاب های تجدید چاپی هم برای گرفتن مجوز چاپ دوباره با زمان نامعقولی روبه رو هستند.

وی افزود: دلیل واقعی مشخص نیست. احتمالا دوستان کتاب ها را بررسی مجدد می کنند یا مجوزهای قبلی را قبول ندارند. همه این ها روی حدس و گمان است و ما دلیل ابرازشده ای ازسوی مقام مسوولی نشنیده ایم. حسن کیاییان یادآور شد: برای ما شگفت آور است، چون فکر می کنم ما با یک نظام طرف هستیم که وقتی مجوز می دهد، مجوزش معنا دارد و برای دوره های بعد در همان نظام قابل قبول است. یک ناشر هم که نخواست نامش عنوان شود، متذکر شد: شاید همه این مسائل به تغییر هیات ممیزی جدید و تعویض سیاست ها و روش ها برمی گردد. در این زمینه پاسخ مدیر اداره کتاب نیز پی گیری شد که مسوولان مربوط، پاسخ به این مساله را به ارجاع پرسش ها به صورت جزءجزء به روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت کتبی و پی گیری موضوع از این طریق، منوط کردند.

(خبرگزاری ایسنا)

گفتنی است اخذ مجوز چاپ کتاب یکی از مراحل چاپ کتاب است که از طرف ناشر بعد از بسته شدن قرارداد چاپ کتاب انجام می شود.

 

لینک برخی از خدمات سایت:

سفارش کالای غیرکتاب

سفارش کتاب و مجلات خارجی، کاغذی

سفارش کتاب و مجلات خارجی، پی دی اف

محاسبه قیمت کتاب، کالا و مجلات خارجی

کتاب مورد نظرم پیدا نشد

محاسبه هزینه چاپ کتاب

آیا کتابی برای چاپ دارید؟

کتاب های عرضه شده توسط نویسندگان و مترجمان

  پرسش های متداول

برخی سوالات مهم پیرامون نحوه تهیه کتاب از سایت آمازون

تلفن تماس: 88847044 88829329 88348991-

 

1400/03/17
831

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر