خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

ماجرا‌های ادامه‌دار حواشی شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه کتاب / پای اتاق اصناف به میان آمد

رئیس اتاق اصناف طی نامه‌ای که به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ارسال کرده نسبت به اعضای حاضر در شورای برنامه‌ریزی و نبود خزانه‌دار تذکر داده است.

چندی پیش موضوع بر سر جدال تشکل‌ها برسر ترکیب معرفی شده شورای برنامه‌ریزی صنف نشر سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران بود و امروز اعضای معرفی شده از سوی «اتاق اصناف» با تذکر همراه شده‌اند.

بر اساس این گزارش، ماجرا اینگونه بود که ابتدا هفت نفر به عنوان اعضای شورا از سوی دو تشکل نشر با نام‌های (اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران و اتحادیه شرکت‌های تعاونی‌ ناشران ایران«آشنا») بعلاوه دو ناشر از سوی وزارت ارشاد منتخب شدند و مجموعا ترکیب به 9 نفر رسید.

اسامی این 9 نفر عبارتند از: «محمدرضا حاتمی، فتح‌الله فروغی، مسعود پایدار و عبدالعظیم فریدون» از سوی اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، «حسین معینی، سید محمود حسینی و محمود آموزگار» از سوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی‌ ناشران ایران«آشنا» و «داوود موسایی و امیر حسین زادگان» به معرفی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان اعضای شورای برنامه ریزی صنف نشر معرفی شدند.

اما موج انتقادات باعث شد معاون فرهنگی ارشاد آن دو ناشر افزوده شده یعنی «داوود موسایی و امیر حسین زادگان» _به ترتیب مدیر نشر فرهنگ معاصر و ققنوس حذف شدند، در ادامه پایدار هم از سوی اتحادیه ناشران حذف شد و مرتضی آخوندی مدیر نشر «دارالکتب اسلامیه» به این جمع افزوده شد تا ترکیب همان هفت نفر بماند.

امانکته حائز اهمیت در این مقطع ترکیب و چند چند بودن تشکل‌ها نیست؛ موضوع ورود اتاق اصناف و نامه‌ای است که به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و شخص محمود آموزگار رئیس اتحادیه ارسال شده است که در آن به موضوع حضور خزانه‌دار اشاره و تاکید شده است.

 

 

* نامه رئیس اتاق اصناف به رئیس اتحادیه ناشران تهران

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف در نامه‌ای به محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران آورده است: همانطوریکه در ماده 10 اسانامه الگوی اتحادیه‌های صنفی (شرح وظایف هریک از اعضای هیات مدیره) تصریح گردیده انجام کلیه امور اجرایی اتحادیه از جمله امضا کلیه اسناد و مکاتبات اتحادیه با رئیس اتحادیه و مسئولیت نظارت بر عملکرد مالی بر عهده خزانه‌دار می‌باشد. از آنجائیکه برگزاری نمایشگاه عملا یک کار اجرایی است و مستلزم عقد قرارداد، مکاتبات مستمر و نیز نیازمند نظارت بر عملکرد مالی می‌باشد لذا اصل حضور یا عدم حضور در نمایشگاه بایستی در جلسه هیئت مدیره اتحادیه مصوب و فرآیند کار به ترتیبی که ذکر ش (با مسئولیت رئیس و خزانه‌دار) طی شود.

و در ادامه نامه آموزگار به فاضلی می‌آید:

در این نامه آمده است، همانگونه که استحضار دارند از سال 1394 پیرو تصمیمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر واسپاری مدیریت اجرایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و سایر تشکل‌های نشر، اتحادیه با کسب مجوز از اتاق اصناف نسبت به انجام موضوع اهتمام ورزیده است.

شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اداره سی‌امین نمایشگاه در سال 1396 را به دو تشکل فراگیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران(ننماینده تهران) و اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران (نماینده شهرستان‌ها) واگذار نمود.

به این ترتیب که هریک از دو تشکل 3 نفر انتخاب و جمع شش نفر مبادرت به انتخاب نفر هفتم نمودند و شورای اخیرالذکر مدیریت اجرایی بخش مربوط به خود را انجام داد. امسال نیز برای برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که در اردیبهشت ماه سال 1397 برگزار خواهد شد مجددا از دو تشکل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اتحادیه شرکت های تعاونی ناشران ایران آشنا جهت اداره نمایشگاه دعوت به عمل آمد. اکثریت اعضای هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مبادرت به انتخاب افرادی نمودند که صاحبان امضای مجاز (رئیس و خزانه‌دار) در بین ایشان نیستند و در حالیکه مسئولیت امور اجرایی متوجه رئیس و مسئولیت امور مالی با خزانه‌دار است، سلب اختیارات ایشان در عین بقای مسئولیت به نظر می‌رسد فاقد توجیه حقوقی است و با روح قانون نظام صنفی نیز منافات دارد.

مستفاد از ماده 22 قانون نظام صنفی سیاست‌گزاری از اختیارات هیئت مدیره است و سیاست‌ها و برنامه‌ها باید به تصویب هیات مدیره برسد و در خصوص مورد از جمله تعیین حضور یا عدم حضور اتحادیه در مدیریت نمایشگاه برنامه‌های مورد نظر . چگونگی اجرای سیاست‌هایی هستند که باید به تصویب هیئت مدیره برسند و مسئولیت اجرای آن به عهده رئیس اتحادیه و خزانه‌دار است. خواهشنمد است اعلام نظر فرمایید.

(منبع: خبرگزاری فارس)

1396/11/19
1304

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر