معرفی برگزیدگان:

برگزیدگان جایزه قلم آمریکا معرفی شدند

مراسم جایزه قلم آمریکا ساعاتی پیش در نیویورک برگزار و برگزیدگان امسال در بخش‌های مختلف معرفی شدند.

برگزیدگان جایزه قلم آمریکا در سال جدید میلادی بالاخره معرفی شدند. انتخاب اورسلا گویین، نویسنده‌ای که چند ماه پیش دار فانی را وداع گفت، به عنوان برنده بخش مقاله‌نویسی از نکات جالب‌توجه مراسم امسال بود.
 
«قلب زخمی» نوشته جنی ژانگ به عنوان بهترین کتاب در بخش نویسندگان کتاب‌اولی انتخاب شد. ده کتاب به عنوان نامزد اولیه جایزه پن در بخش کتاب‌اولی‌ها انتخاب شده بودند که  از میان آنان پنج اثر به بخش نهایی راه یافته بودند. این بخش به نام نویسنده آمریکایی «رابرت وورث بنگهان» خوانده می‌شود. جایزه کتاب‌اولی‌ها به نویسنده‌ای اهدا می‌شود که نخستین رمان یا مجموعه داستان کوتاهش را در سال 2017 میلادی منتشر کرده باشد. «سونورا» نوشته هانا اسدی، نویسنده فلسطینی، «مسیح سیاه‌پوست و دیگر قهرمانان» نوشته ونیتا بلکبرن، «تاریخچه گرگ‌ها» نوشته امیلی فریدلاند، «بدنش و دیگر اعضا» نوشته کارمن ماچادو از دیگر آثاری هستند که در فهرست نهایی بخش کتاب‌اولی‌ها حضور داشتند.
 
در بخش کتاب آزاد که به بهترین اثر نویسندگان رنگین‌پوست اهدا می‌شود که آثارشان را در سال 2017 در آمریکا منتشر کرده‌اند، نویسندگانی چون آلکسیس اوکئوو، جسیکا هریس، کی میلر، اِریکا سانچر، و نیکول شیلی رقابت می‌کردند که در نهایت جایزه به کتاب «آسمان بدون ماه، بدون ستاره» نوشته اَلکسیس اوکئوو رسید.
 
 جایزه 10 هزار دلاری «دیامونشتاین –اشپیلفوگل» به اورسلا گویین، که چند ماه پیش از دنیا رفت، برای کتاب «وقتی برای تلف کردن نیست» رسید. جایزه «دیامونشتاین –اشپیلفوگل» به نویسندگانی اهدا می‌شود که هنر مقاله‌نویسی را به عنوان بخشی از ادبیات به همگان یادآوری می‌کنند. هیئت داوران در تجلیل از گویین گفتند: «او ما را ترک کرده است اما کلماتش همیشه با ما خواهد ماند.»
 
نامزدهای بخش 5 هزار دلاری زندگینامه‌نویسی، که به نام «بوگارد وِلد» خوانده می‌شود، زندگینامه افرادی چون لوئیس کان، ریچارد نیکسون و لنین را پوشش می‌داد. جایزه بهترین کتاب زندگینامه به جان ای. فاررل برای نوشتن زندگینامه «ریچارد نیکسون» اهدا شد.
 (منبع: ایبنا)
 جایزه قلم آمریکا نامزدهای خود را در بخش‌های دیگری چون آثار ترجمه، علمی و ورزشی نیز اعلام کرده است. در بخش ترجمه لِن ریکس برای ترجمه کتاب «خیابان کاتالین» نوشته ماگدا زابو از زبان مجارستانی به انگلیسی به عنوان برنده انتخاب شد. دکتر لیندسی فیتزهاریس برای کتاب «هنر قصابی» برنده بهترین اثر علمی شد. جایزه بهترین اثر ورزشی به کتابی تحت عنوان «علی: یک زندگی» نوشته جاناتان ایگ تعلق گرفت. ایگ داستان زندگی محمدعلی کلی، قهرمان بوکس را نگاشته است.
 
در این مراسم همچنین از اودنا اوبراین و ادموند وایت برای یک عمر خدمت و دستاورد ادبی تجلیل شد و به ترتیب جایزه قلم «ناباکوف» و «سال بلو» را دریافت کردند.
 
هیئت داوران جایزه قلم آمریکا متشکل از نویسندگان برنده جایزه‌های مهم، فروشندگان کتاب و منتقدین بود. پیش از این افرادی چون جورج ساندرز، آدا لیمون، و هیلتون آلس جزء هیئت داوران این جایزه بوده‌اند. امسال میجور جکسون، شاعر، مارگو جفرسون، برنده جایزه نقد پولیتزر، کلودیا پانکاین، شاعر و برنده پیشین جایزه قلم و پل یامازاکی، صاحب کتابفروشی موفق سیتی لایت در سانفرانسیسکو در بخش انتخاب کتاب سال داوری جایزه قلم آمریکا را به عهده داشتند.
 
جایزه قلم آمریکا 50 سال است که تلاش می‌کند استعدادهای ادبی این کشور را به دنیا معرفی کند. مدیران مؤسسه قلم معتقدند با در نظر گرفتن آثار ترجمه و آثار نویسندگان رنگین‌پوست نه تنها آثار ادبی را ارج می‌نهند بلکه از آزادی بیان در ایالات متحده دفاع می‌کنند.

(منبع: ایبنا)

1396/12/02
1088

خبرهای مشابه

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر