لذت ترس؛

برگزیدگان نخستین دوره‌ جایزه‌ لذت ترس معرفی شدند

آیین پایانی نخستین دوره‌ جایزه‌ داستان کوتاه لذت ترس با معرفی برگزیدگان نهایی برگزار شد.

در آیین پایانی نخستین دوره‌ جایزه‌ داستان کوتاه لذت ترس که با حضور نویسندگان جوان و نوجوان برگزار شد، ابتدا محسن هجری، نویسنده و پژوهشگر، از زیبایی‌شناسی ادبیات وحشت، نقش آگاهی اسطوره‌ای در آن و پش‌فرض‌های پنهان و آشکار ادبیات وحشت گفت و تأکید کرد نویسنده برای خلق ادبیات وحشت باید بتواند جهانی غیر از آن‌چه مخاطب معمولاً با آن روبه‌رو است، به او نشان بدهد و از سازوکارهای متفاوت و ناآشنا که احاطه‌ی ذهنی بر آن دشوار و حتی ناممکن باشد، بهره بگیرد.

 مهدی حجوانی، نویسنده و استاد دانشگاه به بیان توصیه‌هایی درباره‌ی نوشتن پرداخت و سیامک گلشیری، نویسنده و داور این جایزه هم درباره‌ روند داوری آثار توضیح داد.

در بخش دیگری از این مراسم، بیانیه‌ی نخستین دوره‌ جایزه‌ لذت ترس قرائت شد که در این متن آمده‌ است: جایزه‌ داستان کوتاه لذت ترس ایده‌ خوش‌اقبالی بود که همراهیِ صمیمانه‌ نویسندگانِ جوان و نوجوان آن را عاقبت‌به‌خیر کرد و امروز، نشر افق این نوید را می‌دهد که در سال ۱۳۹۷ دوره‌ دوم این جایزه را با شیوه‌‌ای مناسب‌تر و شکوهی بیش‌تر برگزار خواهد کرد.

در مدت ۳ ماه، ۱۸۷ اثر برای این جایزه ارسال شد که پس از ارزیابی اولیه و تفکیک ازنظر گروه سنی، ۱۴۱ داستان داوری شد. استقبالِ نویسندگان از جایزه‌ لذت ترس و ارسالِ آثار از سرتاسر جهان ذوق‌آور بود، ولی در گروه سنی بزرگسال، داستان هیجان‌انگیزی که ما را به وجد آورد، نبود. در گروه سنی نوجوان، استعدادهای تازه‌نفس و خوش‌ذوقی کشف شدند که می‌توانند امیدهایی برای ادبیاتِ فردا باشند. هرچند هر دو گروه سنی، در نوشتن و ارسال آثارشان بسیار شتاب‌زده عمل کرده بودند و می‌توانستند با کمی صبر و حوصله، پرداخت و نگاه دوباره داستان‌های بهتری بنویسند. 

نشر افق امیدوار است که در آینده بتواند برای پرورش و تقویتِ جوان‌هایی که رؤیای نوشتن را دارند، بسترسازی کند تا نویسندگانِ ایرانی نیز در ادبیات کودک و نوجوان حضوری پررنگ و مؤثرتر داشته باشند. 

هم‌چنین، امیدواریم پویشِ کتاب‌خوانی و داستان‌نویسیِ کودکان و نوجوانان در نوروز ۱۳۹۷ ایده‌ای موقت و گذرا نباشد و والدین و معلّمان کمک کنند تا لذت خواندن و نوشتن و شیرینیِ یادگیری غیرمستقیم چاشنیِ همیشگیِ زندگی کودکان و نوجوانانِ این سرزمین باشد. 

نشر افق آماده است در ارسالِ کتاب به سرتاسر ایران به‌ویژه شهرستان‌ها و روستا‌ها با خانواده‌ها و مدرسه‌ها همکاری کرده و داستان‌های کودکان و نوجوانان در وب‌سایت این انتشارات منتشر کند تا سهمِ خودش را در تحقق این ایده ایفا کرده باشد.

در پایان، برگزیدگان این دوره از جایزه‌ی لذت ترس در دو گروه سنی معرفی شدند. در بخش بزرگسال از فلور نژاد شاهرخ‌آبادی با داستان کوتاه اتاق شماره‌ ۱۰۳ (نفر اول) از مشهد؛ اعظم سبحانیان با داستان کوتاه حمام مرده‌ها (نفر دوم) از شیراز؛ لیلا دارابی با داستان کوتاه وقتی پوریا دیوانه شد و حمیدرضا پیوندی با داستان کوتاه گربه‌ نارنجی (نفر سوم) از تهران تقدیر شد.

در بخش نوجوان نیز چمران معینی با داستان کوتاه رؤیای عروسکی از کرمانشاه، سیدمحمدامیر آل‌ایوب با داستان کوتاه بوی مرگ از قم و عسل ابوالقاسمی با داستان کوتاه خرناس ذغال از قائم‌شهر به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

آیین پایانی نخستین دوره‌ جایزه‌ داستان کوتاه لذت ترس روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند ۹۶ در خانه‌ی فرهنگ و هنر واژه برگزار شد.

(منبع: ایبنا)

1396/12/19
979

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر