چگونه بنویسیم؛

شش نکته‌ی طلایی برای نوشتن

اگر دغدغه نوشتن دارید، 6 نکته طلایی هست که بهتر است بدانید.

 شش نکته‌ی طلایی برای نوشتن

1- رد شدن از سد صفحه‌ی خالی

نوشتن انرژی ذهنی و فعالیت زیادی از حافظه آدم می‌طلبد و اگر سعی کنید در نوشتارتان صادق و باز باشید، احساس آسیب‌دیدگی هم می‌کنید. نوشتن، به‌تنهایی، فعالیت دشواری است. اگر درد نشان دادن اثر به دنیا و تحمل بار قضاوت دیگران را هم به آن اضافه کنیم، به‌راحتی به سمت ترک این وادی پیش می‌روید. راه‌حلی که برای این مشکل توصیه می‌شود چندان ساده نیست، اما به‌شدت تأثیرگذار است: به خودتان اجازه‌ی بد نوشتن بدهید و فقط دست‌به‌کار شوید. اصلاً نترسید که چرک‌نویستان ممکن است بد از کار دربیاید. تقریباً تمام نوشته‌های خوب با نسخه‌های اولیه‌ی بد شروع می‌شوند.

2- کلیشه‌ها را به باد بسپارید

کلیشه‌ها را فراموش کنید! البته اگر عملی کردن آن هم به‌راحتی گفتنش باشد. کلیشه‌ها ما را در برگرفته‌اند و به طرز تعجب‌آوری اجتناب از آن‌ها کار سختی است. کلیشه‌ها عبارت‌های بی‌مزه و تکراری هستند که خوانندگان شما را به هیجان نمی‌آورند و موجب تشویق و تأثیرگذاری روی آن‌ها نمی‌شوند. بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل، استفاده از زبانی دیگر برای توضیح مفاهیم آشناست. این نوعی تعادل برقرار کردن دقیق است که نه متن آن‌قدر متفاوت باشد که خواننده مفهوم شما را درک نکند و نه این‌که آن‌چنان آشنا باشد که کارتان خسته‌کننده شود.

3- شبیه حرف زدن بنویسید

تصور کنید همان‌طور که دارید تایپ می‌کنید، فردی روبه‌رویتان نشسته و در حالی که شما دارید با او حرف می‌زنید، در حال نوشتن است.

4- از کلمات کوتاه، جملات کوتاه و پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید

وقتی مثل حرف زدن می‌نویسید، تمایلتان به استفاده از جملات بلندتر، که گاهی طول آن‌ها به یک پاراگراف هم می‌رسد، بیشتر می‌شود. درباره‌ی استفاده از زبان یادتان باشد: «ویلیام شکسپیر» و «جیمز جویس» که از بزرگ‌ترین استادان زبان بودند هر چه موضوعشان سطح بالاتر بود، از زبان کودکانه‌تری استفاده می‌کردند؛ «هملت» شکسپیر می‌پرسد: «بودن یا نبودن؟ مسئله این است.» به همین سادگی!

5- با گذر زمان کمتر بنویسید، نه بیشتر

وقتی با مسئله‌ی شروع کردن و چرت‌وپرت نوشتن کنار آمدید، می‌فهمید که بیشترِ فرآیند نوشتن به ویرایش [و بازنویسی] مربوط می‌شود. در واقع نوشتن یک مطلب کوتاه بیشتر از شما زمان می‌برد. شما می‌بینید که دو برابر وقتی‌که برای نوشتن صرف کرده‌اید، برای ویرایش لازم دارید. «کورت ونه‌گات» یک قانون طلایی دارد که موقع ویرایش می‌توانید آن را آویزه‌ی گوشتان کنید؛ اگر جمله‌ای، حتی خیلی عالی، کارکردی مفید و نو در روشن شدن موضوعتان ندارد، بیرون بکشیدش.

6- به نوشتن ادامه دهید، حتی وقتی درد دارد

حتی در مواقعی که گیر کرده‌اید و هیچ ایده‌ای به ذهنتان نمی‌رسد، به نوشتن ادامه دهید و خواهید دید آنچه پیش می‌آید یکی از بهترین راه‌ها برای خلق یک داستان خوب است. راز خوب نوشتن، تمرین است. اگر بخواهید در هر کاری موفق باشید، باید تمرین کنید. باید کارتان را جوری قاعده‌مند کنید که وقتی دوست هم ندارید، بنویسید و زمانی که کافی است، دست از کار بکشید.

(منبع: کانون نویسندگان قم)

 

1397/04/10
1074

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر