انتشارات سبزان منتشر خواهد کرد؛

ماده تاریک و تاثیر آن بر انقراض دایناسورها

«ماده تاریک و دایناسورها» کتابی علمی ـ عمومی است، اگرچه موضوعات کاملاً تخصصی نیز در بستر آن مطرح می‌شود که هیجان‌برانگیز هستند. هدف اصلی این کتاب ایجاد رابطه‌ای بین وقایعی که در کیهان‌شناسی اتفاق می‌افتد و رویداد بسیار بزرگ انقراض دایناسورهاست.

در آستانه چاپ کتاب «ماده تاریک و دایناسورها» از سوی انتشارات سبزان، امیرنظام امیری یکی از مترجمان کتاب در مورد مطالب آن توضیحاتی به مجله خبری آی‌آی‌کتاب داده است که در زیر به آن اشاره می‌شود:

به گفته امیرنظام امیری، مترجم کتاب‌های علمی، «ماده تاریک و دایناسورها» کتابی علمی ـ عمومی است، اگرچه موضوعات کاملاً تخصصی نیز در بستر آن مطرح می‌شود که هیجان‌برانگیز هستند. هدف اصلی این کتاب ایجاد رابطه‌ای بین وقایعی که در کیهان‌شناسی اتفاق می‌افتد و رویداد بسیار بزرگ انقراض دایناسورهاست. در این کتاب رابطه بین انقراض دایناسورها و ماده تاریک بیان می‌شود که حاصل تحقیقات بسیار گسترده لیزا راندال است.

Image result for lisa randall

لیزا راندال

لیزا راندال

«لیزا رندال» کیهان‌شناس و فیزیکدان نظری دانشگاه هاروارد است. او تحقیقات بسیاری انجام داده و مقاله‌ای در سال 2014 به طور گسترده منتشر کرده و در آن از ارتباط

 تنگاتنگ ماده تاریک و انقراض دایناسورها سخن گفته است. در سال 2015، پروفسور لیزا رندال کتاب «ماده تاریک و دایناسورها» را تألیف می‌کند و به طور گسترده‌تر و عامیانه‌تر در مورد تحقیقاتی که انجام داده می‌نویسد.

مطالب و ویژگی‌های کتاب

امیرنظام امیری درباره ویژگی‌های بسیار مهم این کتاب می‌گوید:

 نویسنده از دو جنبه کتاب را می‌نویسد: یکی از جنبه کیهان‌شناسی و اخترفیزیکی و از طرفی دیگر هم از جنبه زمین‌شناسی. او وقایع زمین‌شناسی و اتفاقات مهمی که در گذشته و بخصوص در دوره نابودی دایناسورها پیش آمده را به صورت علمی و ساده و با بیان نکته‌های بسیار مهم که می‌تواند برای افراد متخصص هم کارآمد باشد توضیح می‌دهد.

کتاب شامل سه بخش اصلی است:

1- کلیات موضوعات مرتبط با کیهان‌شناسی و کیهان است و شامل 5 فصل است.

2. بخش دوم مسائل اختر فیزیکی که شامل 10 فصل است.

3. بخش سوم شامل 6 فصل است که به صورت تخصصی و قابل درک در مورد ماده تاریک توضیح می‌دهد و اینکه به صورت تئوری و براساس شواهدی که وجود دارد چطور می‌توان این دو را کنار هم قرار داد و با چه مکانیزم‌هایی ماده تاریک می‌تواند باعث انقراض دایناسورها شود.

به گفته امیری، راندال برای بررسی این موضوع از شواهد زمین شناسی استفاده می‌کند و از طرف دیگر، توضیح می‌دهد که با چه دیدی از فیزیک می‌توان پایه‌هایی را بنا کرد که براساس آن واقعه‌های اخترفیزیکی مثل برخورد یک جرم بزرگ آسمانی به زمین می‌تواند باعث از بین رفتن دایناسورها شود. سپس این برخورد دنباله‌دار به زمین را براساس شواهد کیهان‌شناسی به ماده تاریک مرتبط می‌کند و در مورد این موضوع توضیح می‌دهد.

استقبال در کشور مبدأ

«ماده تاریک و دایناسورها» یکی از کتاب‌های بسیار پرطرفدار است و مخاطبان خاص خود را دارد. کتاب‌های دیگر لیزا رندال بخصوص در آمریکا جزو کتاب‌های بسیار پرطرفدار است و مخاطبان بسیار زیادی دارد. این کتاب در کشور مبدأ براساس گودریدز امتیاز 3/5 از 5 را به دست آورده و این استقبال خوبی برای یک کتاب نیمه عمومی نیمه‌تخصصی است.

راندال در ایران

مترجم معتقد است این کتاب با رویکردی متفاوت نوشته شده و اطلاعاتش جدید و کاملاً به‌روز است و باعث می‌شود قطعاً خوانندگان ایرانی که همیشه با کنجکاوی دنبال مطالب علمی بودند به آن جذب شوند، چرا که اطلاعاتی که به صورت عام در این کتاب وجود دارد در جاهای دیگر دیده نمی‌شود.

نویسنده این اثر در ایران بیشتر به دلیل کارهای تخصصی که انجام داده و از طرف دیگر هم به دلیل شرکت در مستندهایی در مورد فیزیک کیهان‌شناسی بسیار شناخته‌شده است.

کتاب «ماده  تاریک و دایناسورها» به قلم لیزا راندال و با ترجمه امیرنظام امیری و یاشار مجتهدزاده به زودی از سوی انتشارات سبزان روانه بازار نشر می‌شود.

1397/04/28
1518

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر