اولگا توکارچوک و پیتر هندکه، دو برنده‌ی جنجالی نوبل ادبیات

برنده های جایزه ی نوبل ادبیات سال 2018 و 2019 اعلام شد

آکادمی سوئد پنج‌شنبه‌ی گذشته، برنده های جایزه ی نوبل ادبیات سال 2018 و 2019 را اعلام کرد، اسامی که بحث و جدل‌های زیادی را با خود به همراه داشتند.

به گزارش مجله‌ی خبری آی‌آی‌کتاب

 سال گذشته، یکی از اعضای سابق آکادمی که از نفوذ خود سو استفاده می‌کرد، به آزار جنسی زنان متهم شد. ازاین‌رو جایزه ی نوبل ادبیات 2018، با یک سال تأخیر اعلام‌شده است. برنده‌ی این جایزه، اولگا توکارچوک، نویسنده‌ی لهستانی است که سال گذشته نیز، به‌واسطه‌ی رمان "پروازها" توانست جایزه ی بوکر را از آن خود کند. آکادمی سوئد، او را این‌گونه توصیف کرده است: او نویسنده‌ای است با تخیل، شور و اشتیاق عالمانه که معرف عبور از حدومرزها است.

 

 جایزه ی نوبل سال 2019 به پیتر هندکه، نویسنده و نمایشنامه‌نویس اتریشی، تعلق گرفت که این انتخاب، سرچشمه‌ی چالش‌ها و بحث‌های زیادی در بین منتقدان و نویسندگان شد. او در مصاحبه‌ای که با یکی از رسانه‌های اتریشی در سال 2014 انجام داد، جایزه ی نوبل ادبیات را بی‌ارزش خواند و خواستار حذف آن بود؛ و این تنها دلیل مخالفت عده‌ای از انتخاب او نیست و شاید مهم‌ترین دلیل آن، فعالیت‌های سیاسی اوست. هاندکه در مراسم تدفین میلوشویچ، رئیس‌جمهور سابق صرب‌ها که متهم به جنایت علیه بشریت در جنگ با یوگسلاوی است، حاضر شد و در دفاع از او سخنرانی کرد. او همچنین در طول زندگی میلوشویچ، از رژیم او دفاع می‌کرد و باور داشت که مردم مسلمان بوسنی توسط سربازهای صرب کشته نشدند، بلکه به دست خود مسلمانان کشته‌شده‌اند. ازاین‌رو که زمینه‌ی شکل‌گیری و معیار اهدای جایزه ی نوبل، صلح و خدمت به مردم جهان است، مخالفان زیادی خواستار لغو اعطای جایزه ی نوبل به هاندکه شدند.

آکادمی سوئد، دلیل اعطای این جایزه به او را این‌گونه شرح داده است: برای کارهای تأثیرگذارش با نوآوری‌های زبان‌شناختی که به ویژگی‌های حاشیه‌ای و خاص تجارب بشر می‌پردازد.

 

 انتخاب این دو نویسنده، جنجال‌های دیگری را نیز به دنبال داشته است. آکادمی، پیش‌تر اعلام کرده بود که نویسنده‌های زن و همچنین نویسنده‌های غیراروپایی بیشتر از قبل موردتوجه قرار می‌گیرند و برندگان از این دسته انتخاب می‌شوند، اما انتخاب این دو نویسنده‌ی اروپایی باعث شد که مخالفان وعده‌های آکادمی را به آن‌ها گوشزد کنند.

1398/07/20
827

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر