آنچه نویسندگان و مترجمان باید درباره چاپ کتاب بدانند

آشنایی با مراحل حقوقی چاپ کتاب

اگر مترجم و نویسنده ای هستید که قصد چاپ کتاب دارید باید از یکسری ضوابط و مقررات آگاه باشید، و از شرایط و مراحل چاپ کتاب خبر داشته باشید تا بتوانید با آرامش بیشتری کتاب خود را برای چاپ به یک ناشر زبده بسپارید.

اگر مترجم و نویسنده ای هستید که قصد چاپ کتاب شعر و یا داستان و یا هر نوع کتاب دیگری را دارید باید از یکسری ضوابط و مقررات آگاه باشید، از شرایط و مراحل چاپ کتاب خبر داشته باشید تا بتوانید با آرامش بیشتری کتاب خود را برای چاپ به یک ناشر زبده بسپارید.

در مراحل چاپ کتاب یکسری کارهای حقوقی باید انجام شود.

قبل از هر کاری باید به هر کتابی که قصد چاپ آن را داریم یک کد بین المللی یا شابک اختصاص داده شود.

متولی اصلی این کار موسسه خانه کتاب، وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به هر ناشری تعدادی کد از قبل داده و ناشران این کدها را به کتاب های خودشان اختصاص می دهند. اما اگر مولف و یا مترجمی خودش بخواهد چاپ کتابش را به عهده بگیرد باید به این موسسه مراجعه و یک کد اختصاصی برای کتاب خودش دریافت کند که در این حالت معمولا ناشر کتاب را (ناشر مولف) در شناسنامه قید می کنند.

بعد از دریافت این کد و پایان مراحل صفحه آرایی، باید برگه ای تحت عنوان فهرست نویسی از کتابخانه ملی دریافت شود که باز این کار را ناشر انجام می دهد.

مرحله سوم از مراحل حقوقی دریافت مجوز چاپ از ارشاد است که برای این کار ناشر برگه ای را پر می کند و همراه با یک نسخه از تصحیح نهایی کتاب و همچنین فایل پی دی اف آن به این وزارت خانه ارایه می نماید و منتظر دریافت برگه مجوز چاپ کتاب می شود.

زمانی که مجوز چاپ کتاب دریافت و کتاب برای انجام مراحل چاپ و صحافی به چاپخانه ارسال شد، بعد از چند روز و اتمام مرحله چاپ باید نزدیک به 10 جلد از کتاب چاپ شده (البته این تعداد بستگی به تیراژ کتاب متفاوت است) به وزارت ارشاد ارسال و برگه اعلام وصول از آن وزارت خانه دریافت شود. دریافت این برگه معمولا 2 روز به طول می انجامد. بعد از دریافت این برگه ناشر می تواند کتاب را به مراکز پخش و فروش ارایه کند.

چنانچه گفته شد اگر مولف و یا مترجمی بخواهد خود این کارها را انجام دهد معمولا دچار سختی و مشقت فراوانی خواهد شد. بنابراین توصیه می شود که بهتر است چاپ کتاب به یک ناشر سپرده شود.

در این صورت است که می توانید بر روی چاپ کتاب خود و شرایط چاپ کتابتان و درصد سود فروش کتاب و هزینه چاپ کتاب و ... در قرارداد چاپ کتابتان توافق کنید.

 

لینک برخی از خدمات سایت:

سفارش کالای غیرکتاب

سفارش کتاب و مجلات خارجی، کاغذی

سفارش کتاب و مجلات خارجی، پی دی اف

محاسبه قیمت کتاب، کالا و مجلات خارجی

کتاب مورد نظرم پیدا نشد

محاسبه هزینه های چاپ کتاب

آیا کتابی برای چاپ دارید؟

کتاب های عرضه شده توسط نویسندگان و مترجمان

  پرسش های متداول

برخی سوالات مهم پیرامون نحوه تهیه کتاب از سایت آمازون

تلفن تماس:   88847044 – 88829329

 

1400/03/17
990

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر