همزمان با اجرا در تئاتر شهر:

نمایش‌نامۀ «فعل» منتشر شد

نمایش‌نامۀ فعل شرح هبوط “فعل” به‌مثابه کنش است در “فعل” به‌مثابه زبان. هبوطی که در آن عشق از کنش به کلام تنزل می‌یابد و “فعل” از زندگی رخت برمی‌بندد.

نمایش‌نامۀ فعل، اثر محمد رضایی‌راد، منتشر شد. رضایی‌راد همچنین نمایشی بر اساس این اثر کارگردانی کرده است که از ۲۲ آذر به روی صحنه رفته و اجرای آن تا دی ماه ۱۳۹۶ ادامه خواهد داشت.
فعل دربارۀ جوانی به نام فرهاد کاتب است که بر نظریۀ «فعل» در دستور زبان تحقیق می‌کند. فرهاد کاتب برای تدریس ادبیات وارد یک مدرسۀ دخترانه می‌شود که جز او هیچ دبیر مرد دیگری ندارد. متن پشت جلد نمایش‌نامۀ فعل:
«در جایی از نمایش‌نامه یکی از آدم‌ها می‌گوید: “انسان نخستین نمی‌گفت می‌رم، می‌رفت. نمی‌گفت بده، می‌گرفت. نمی‌گفت می‌خوام بخورم، می‌خواست و می‌خورد.” نمایش‌نامۀ فعل شرح هبوط “فعل” به‌مثابه کنش است در “فعل” به‌مثابه زبان. هبوطی که در آن عشق از کنش به کلام تنزل می‌یابد و “فعل” از زندگی رخت برمی‌بندد. کوشش آدم اصلی نمایش برای فهم این معناست که آیا عشق را می‌توان از چارچوب زبان به کنش محض فرا برد و آن را تا نهایی‌ترین مرز‌هایش پیش برد؛ به جایی که زبان به انتها می‌رسد و تنها فعل ناب باقی می‌ماند. نمایش‌نامۀ فعل درامی عاشقانه است، اما به شکل یک جملۀ درهم‌ریختۀ طولانی که فعل‌هایش جابه‌جا شده‌اند.»
نشر بیدگل فعل را در ۱۰۰ صفحه و با قیمت ۱۰هزار تومان منتشر کرده است و به مرور آثار دیگر رضایی‌راد را نیز منتشر خواهد کرد.
فعل اولین‌بار در آذر و دی ۱۳۸۶ در سالن چهارسو تئاترشهر اجرا شده بود و همچنین اجرای تازه‌ای از آن، از ۲۲ آذر، در همین سالن به روی صحنه رفته است و تنها ٣٠ شب اجرا خواهد داشت.

1396/11/08
1561

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر