روایت حسین توازنی‌زاده از نمایش "نرگس" در جشنواره تئاتر فجر:

عاشقانه‌ای در دل معماری

کارگردان نمایش "نرگس" معماری را در این اثر یک عنصر مهم می‌داند که در کنار بازیگران به روایت اثر کمک می‌کند.

حسین توازنی‌زاده، کارگردان نمایش "نرگس" این اثر را به لحاظ موضوعی و فرمی در مسیر کارهای گذشته خود خواند و در‌این‌باره به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: نرگس نیز نظیر نمایش "آمستردام" و "پروانه" در یک خانه قدیمی و تحت تأثیر یک معماری شکل گرفته است.

او افزود: البته بعد از "نرگس" کار دیگری را نیز ما قبل از جشنواره به نام "آذر" اجرا کردیم که آن نیز بر مبنای فضا و در ارتباط با محیط بود.

این کارگردان درباره شکل استفاده از معماری در درون نمایش‌ها گفت: از همان ابتدای کار قصد ما این نیست که چیزی را به معماری تحمیل کنیم زیرا از نگاه ما معماری و روایتِ نمایش در یک مسیر هستند و به شکل مکمل یکدیگر عمل می‌کنند.

توازنی‌زاده درباره انتخاب فضا برای اجرای نمایش "نرگس" توضیح داد و اظهار کرد: ما معمولا سعی می‌کنیم که برای فضا، معماری‌هایی که دارای شناسنامه هستند را انتخاب کنیم.

او ادامه داد: از آنجایی که در دوره کارشناسی رشته‌ای مرتبط با فضا و معماری را گذراندم، وقتی وارد یک فضای تازه می‌شوم ابتدا به معماری و شناسنامه آن و کسانی که در آنجا زیست کرده اند فکر می‌کنم.

این کارگردان افزود: تمام خانه‌هایی که تا امروز ما آثار را در آن اجرا کرده‌ایم مربوط به دوره پهلوی دوم و گاهی اوایل انقلاب بوده‌اند زیرا در آن روزگار تیپ های خاصی از معماری وجود داشت که امکانات روایی بیشتری را در اختیار قرار مدهد .

توازنی، انتخاب فضا را در اختیار پیشبرد اثر خواند و گفت: معماری‌هایی که انتخاب می‌شوند، عموماً امکانات زیادی در اختیار ما قرار می‌دهند. البته برای شکل دادن به فضا اولویت نخست ما استفاده از وسایلی است که در همان محیط قرار دارند به همین خاطر استفاده از ابزار و وسایلی که در خانه مورد نظر وجود دارد، برای ما در اولویت است.

نمایش نرگس اثر حسین توازنی زاده

او در خصوص مشکلات اجرای چنین آثاری گفت: همانطور که می‌دانید، پیدا کردن خانه‌ای با معماری که مد نظر ماست کار بسیار سخت و حتی گاهی نشدنی است. در واقع با توجه به مشکلات مالی و مسائلی از این دست امکانات زیادی برای چنین اجرایی نیست تا جایی که ما یک ماه مانده به جشنواره هنوز نمی‌دانستیم که امکان اجرای "نرگس" را داریم یا نه؟ به همین خاطر ما گزینه‌های محدودی برای اجرا داریم که بر روی همان‌ها مطالعه می‌کنیم.

این هنرمند تصریح کرد: همیشه سال‌هایی بوده که تئاتر محیطی در آن مسکوت باقی مانده و البته در زمان‌هایی نیز رشد وجود داشته است.

توازنی زاده ادامه داد: برخورد ما با معماری و روایت داستان نظیر دو ساز مختلف است که هر کدام با وجود تفاوت‌ها و شباهت‌هایی که دارند، مکمل یکدیگر هستند و امکان هم‌نوازی را ایجاد می‌کنند. به همین خاطر من برای شروع یک اثر فکر می‌کنم که قرار است یک قطعه تازه را بسازم.

عاشقانه‌ای در دل معماری / روایت حسین توازنی‌زاده از نمایش

او درباره داستان اثر بیان کرد: این نمایش یک عاشقانه است که از دوران کودکی دو نفر آغاز می‌شود و پس از سال‌ها دوری به ملاقاتی می‌انجامد که گره‌های داستان را در دل خود دارد.

او این دوره از جشنواره را دارای تنوع گسترده آثار خواند و گفت: فکر می‌کنم که در این دوره از جشنواره تعدادی کار قابل توجه و خوب به ایران آمدند که همه روی کیفیت آن اتفاق نظر دارند و این اتفاق خوبی است که قدمی جدی و رو به جلو محسوب می‌شود.

این کارگردان بیان کرد: تنوع آثار به خصوص در بخش اجراهای خارج از صحنه بسیار خوب بوده و شاهد موضوعات گسترده‌ای هستیم. این امر بسیار کمک‌کننده است زیرا ما در دانشگاه همواره در مورد ژانرهای مختلف اجراهای تئاتر می‌شنویم اما نمونه‌ای برای آن وجود ندارد به همین خاطر فکر می‌کنم که فارغ از سطح کیفی آثار این تنوع اجراها نقطه قوت را ایجاد کرده است.

"نرگس" به نویسندگی، طراحی و کارگردانی حسین توازنی‌زاده به عنوان منتخب تئاتر دانشگاهی در بخش خارج از صحنه سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود.

نمایش نرگس اثر حسین توازنی زاده

در این اثر پرستو قربانی، مینا زمان، آیدا توتونچی، آوا درویشی و نجمه کاظم زاده بازیگرانی هستند که به ایفای نقش می‌پردازند. همچنین موسیقی اثر را مهدی وکیلی ساخته و اجرا می‌کند. علاقه‌مندان به تماشای این اثر می‌توانند تا هشتم بهمن‌ماه ساعت 14 و 16 با رزرو تلفنی به خانه‌ای قدیمی در نزدیکی پل کالج مراجعه کنند. این نمایش در هر اجرای خود میزبان 4 تماشاگر است.

(منبع: هنرآنلاین)

1396/11/18
1276

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر