فناوری های نوین؛

محقق ایرانی پرواز هواپیماها در لبه جو زمین را ممکن کرد

براساس یافته ها میکروفلایر ها می‌توانند با استفاده از نور خورشید در اتمسفر زمین بالا بروند. یکی از محققان مشهور ایرانی بنام محسن آزادی با همکاری پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا روشی را ابداع کردند که می تواند با استفاده از نور می‌تواند اشیا را در حالت معلق نگه دارد.

گروهی از محققان با همکاری یک پژوهشگر ایرانی فناوری نوینی ابداع کرده اند که به تولید هواپیماهایی کمک می کند که می توانند با استفاده از نور خورشید در لبه جو زمین یعنی لایه مزوسفر پرواز کنند. براساس یافته ها میکروفلایر ها می‌توانند با استفاده از نور خورشید در اتمسفر زمین بالا بروند. یکی از محققان مشهور ایرانی بنام محسن آزادی با همکاری پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا روشی را ابداع کردند که می تواند با استفاده از نور می‌تواند اشیا را در حالت معلق نگه دارد. بدین منظور، صفحه‌هایی با قطر ۶ میلی متر از جنس نوعی پلی استر شفاف به نام مایلار بریدند و بخش‌های انتهایی آن را با نانوتوب های کربنی را پوشاندند. هنگامیکه این صفحات با استفاده از نور داغ شدند، مانند هواپیماهای کوچک داخل اتاق خلأ و با استفاده از فشار معلق شدند. این اتفاق را می توان در ارتفاع 50 تا 80 کیلومتری سطح زمین و لایه ای از اتمسفر شاهد بود که در آن سطح، جو آنچنان رقیق می شود که هواپیماها و بالن‌ها نمی‌توانند شناور بمانند. بنابراین، این نویسنده بزرگ ایرانی موفق شد افتخار دیگری برای ایران بیافریند.

براساس تحقیقات ایشان، نانوتوب های کربنی بخشی کلیدی برای پرواز میکروفلایرها می باشند. آنها نور را جذب و فلایر را گرم می‌کنند. آنگاه مولکول‌های هوا با برخورد با فلایر گرم شده، انرژی می‌گیرند و با سرعت بیشتری از آن دور می‌شوند. در این لحظه که مولکول‌ها با نانوتوب های موجود در انتهای هواپیما برخورد می کنند، انرژی بیشتری به دست می‌آورند و گرم تر می شوند و حتی نسبت به مولکول های بخش بالاتر انرژی بیشتری بدست می آورند. این انرژی سپس سرعت مولکول را بیشتر می کند و آنها با سرعت زیاد از پایین میکروفلایر حرکت می‌کنند. متفاوت بودن حرکت مولکول‌های پایین و بالای میکروفلایر باعث ایجاد نیروی لیفت می شود. با حرکت میکروفلایرها با کمک نور خورشید یا لیزر می توانند ابزارهای کوچکی را حمل کنند تا شرایط مزوسفر ارزیابی نماید.ش

1399/12/12
811

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر