ابوریحان بیرونی؛

سیزدهم شهریور ، روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی

سیزدهم شهریور روز بزرگداشت ابوریحان که او را یکی از بزرگ‌ترین دانشمند مسلمان و یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان ایرانی در همه اعصار و همین‌طور او را پدر علم انسان‌شناسی و هندشناسی نیز می‌دانند.

13 شهریور روز بزرگداشت ابوریحان که او را یکی از بزرگ‌ترین دانشمند مسلمان و یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان ایرانی در همه اعصار و همین‌طور او را پدر علم انسان‌شناسی و هندشناسی نیز می‌دانند.

او به سال 362 هجری قمری در بیرون حوالی خوارزم چشم به جهان گشود و به همین سبب، او را «بیرونی» نام نهادند.

او از سرآمدهای روزگار خود و دارای ابعاد مختلف علمی بود. مؤید این مطلب تعداد زیاد كتاب‌ها و عمق نوشته‌های این دانشمند بزرگ است. او مباحث متعددی را مطرح و نظریات جدیدی را ابداع كرد كه كسی قبل از او آن‏ها را بیان نكرده بود.

ابوریحان بیرونی در علوم متعدد، نظریه‏‌های جدیدی را پایه‏گذاری كرد در پزشكی و داروشناسی به ترجمه اصطلاحات دارویی و نام‏گذاری داروها به زبان عربی و فارسی برای اولین بار از زبان یونانی پرداخت.

در نجوم نظریه حركت وضعی زمین، تعیین سمت قبله در شهرهای گوناگون؛ در جغرافیا، محاسبات طول و عرض جغرافیایی شهرها و ترسیم نقشه شهرها بود. وی همچنین به اظهارنظر در مورد زمان پیدایش عالَم، چگونگی پدید آمدن لایه سطحی زمین و تبدیل دریاها به خشكی پرداخت.

در شیمی و كانی‏شناسی، تعیین وزن مخصوص عناصر در شیمی، به‌خصوص تعیین وزن مخصوص هیجده سنگ و فلز گران‏بها برای اولین بار از سوی او مطرح شد.

سرانجام ابوریحان بیرونی، پس از سال‏ها تلاش و كوشش در راه علم و فضیلت، در روز جمعه 2 رجب سال 440 ق در سن 78 سالگی چشم از جهان فروبست.

(منبع: بیتوته)

1397/06/13
1253

خبرهای مشابه

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر