کامبیز درمبخش:

فرهنگسراها کیلومترها فضای بی‌خود را اشغال کرده‌اند

ما تعداد زیادی فرهنگسرا داریم که ساخته شده‌اند ولی اکثراً خالی هستند و هر از گاهی برنامه‌های بی‌دلیلی برگزار می‌کنند و کیلومتر‌ها فضا را بی‌خود اشغال کرده‌اند.

کامبیز درمبخش می‌گوید ما نتوانسته‌ایم از موزه‌های‌مان برای جذب گردشگر بهره ببریم. انتقاد او البته به موزه‌ها محدود نشده و می‌گوید کیلومترها فرهنگسرا داریم که تنها فضا را اشغال کرده‌اند.
کامبیز درمبخش، کارتونیست شناخته شده که آثارش در مجموعه‌ها و موزه‌های خارجی نیز نگهداری می‌شود، در آستانه برپایی نمایشگاهش در گالری سیحون در مورد وضعیت فضاهای فرهنگی و هنری به ایلنا گفت: «باید موزه‌هایی وجود داشته باشد تا توریست‌ها، هنرمندان امروز ایران را هم بشناسند نه اینکه فقط به بنا‌ها و آثار تاریخی و باستانی ایران توجه کنند. هنر جزء عواملی است که جذب توریست می‌کند مثلاً خیلی‌ها به ابوظبی می‌روند تا موزه آن را ببینند. درحالی‌که ما هیچ کاری در این زمینه برای مملکت‌مان نکرده‌ایم. از طرفی تعداد زیادی فرهنگسرا داریم که ساخته شده‌اند ولی اکثراً خالی هستند و هر از گاهی برنامه‌های بی‌دلیلی برگزار می‌کنند و کیلومتر‌ها فضا را بی‌خود اشغال کرده‌اند.»
او در ادامه به مقایسه وضعیت هنر ایران با کشور همسایه‌اش‌ اشاره کرد: « در کشور ترکیه بخش خصوصی سرمایه‌گذاری‌های کلانی در عرصه هنر داشته. آن‌ها سالن‌های بزرگی برای نمایش آثارشان دارند و مرتب از هنرمندان‌شان کار می‌خرند و چندین بانک‌ِ بزرگ ترکیه، از آن‌ها حمایت می‌کنند، کار‌های‌شان را می‌خرند، برای آن‌ها نمایشگاه برگزار می‌کنند، کاتولوگ‌های‌شان را به چاپ می‌رسانند و مسابقات بزرگ بین‌المللی برگزار می‌کنند. ۴۰ سال است که ترکیه دو موزه بزرگ برای کاریکاتور دارد. ولی ما در تهران هنوز یک موزه کاریکاتور هم نداریم درحالی‌که کاریکاتوریست خوب زیاد است.»
او ماه قبل هم نمایشگاهی با عنوان «سورپرایز» برگزار کرده بود که عواید حاصل از فروش نیمی از فروش آثار، برای نمایشگاه تازه‌اش هزینه شد. این نمایشگاه قرار است 8 دی در گالری سیحون با عنوان «انرژی مثبت» برگزار شود. درمبخش در مورد آثار این نمایشگاه گفت:«در این نمایشگاه ۳۰ اثر از جدید‌ترین کار‌هایم مربوط به سال ۹۶، به نمایش درمی‌آید. البته این ۳۰ اثر، از بین
6۰۰- 5۰۰ کار انتخاب شده است. در این نمایشگاه‌‌ همان کاریکاتورهای همیشگی‌ام را خواهید دید و این آثار طرح‌های چندصحنه‌ای است که نظایرش را پیش‌تر در مجله همشهری داستان هم دیده‌ بودیم؛ در واقع هر کدام از آن‌ها، یک انیمیشن یا داستانی کوتاه است.»
به گفته او تأثیر مردم و انرژی‌ای که روی او گذاشته، باعث نامگذاری «انرژی مثبت» بر آثار اخیرش شده است. به اعتقاد او این آثار می‌تواند زنگ تفریحی در میان خبرهای روزهای اخیر باشد:«در این بلبشوی جنگ و نابسامانی‌های دنیا، زلزله، آلودگی هوا و مشکلات دیگری که دنیا و مملکت ما از آن رنج می‌برد، این نمایشگاه می‌تواند یک زنگ تفریح باشد تا مردم حس خوبی را تجربه کنند و یک مقدار آرامش بگیرند و خستگی از تنشان در برود.»
درمبخش عنوان کرد که قصد دارد نمایشگاه‌های آینده‌ خود را با رسانه‌هایی همچون ویدئوآرت، مجسمه، چیدمان و… برگزار کند و برای این کارها از یک گروه استفاده می‌کند و چون برای کارهای حجمی و کارهایی مثل نجاری، مجسمه‌سازی و آهنگری به کمک چند نفر نیاز دارد.

1396/11/12
1090

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر