کتابی برای فلسفه دوستان در انتشارات سبزان به چاپ رسید

«الفبای تفکر فلسفی» راهنمایی برای فلسفی اندیشیدن

کتاب «الفبای تفکر فلسفی» تلاشی در جهت آشنایی با اصول مقدماتی فلسفه و نظریه های اندیشمندان بزرگ این حوزه است. مسائل و مشکلات اساسی فلسفه در این کتاب به روشی ساده، جذاب و قابل فهم مطرح می شوند.

انسان ها همیشه در طول تاریخ درباره جهان اطراف خود کنجکاو بوده اند نه فقط درباره آنچه می بینند، می شنوند و حس می کنند بلکه درباره خودشان، افکارشان، امیال و تصوراتشان. تلاش ما برای شناخت خود و جهان اطراف خود منوط می شود به آنچه علم، هنر، عقل، موسیقی و دین به ما می گوید.

فلاسفه درباره این مشغولیات ذهنی بشر به فلسفه ورزی می پردازند آن ها نه فقط دربارة واقعیت جهان مادی و خودِ ما، بلکه همچنین دربارة اینکه چگونه می توان به معرفت جهان و ماهیت نظریه های علمی دربارة آن دست یافت فلسفه ورزی می کنند.

کتاب «الفبای تفکر فلسفی» به قلم پیتر کیو درباره چگونه فلسفی اندیشیدن و اصول مقدماتی فلسفه به ما یاری می دهد. در این کتاب می خوانیم:

تصویر متعارف و درواقع عامیانه از یک فیلسوف در ذهن ما سقراط است که در آتنِ قدیم راه می رود درحالی که سر در ابرها دارد. در حقیقت، سقراط به شدت زمینی می اندیشید: نخستین مراحل فلسفه ورزی او حاصل کنجکاوی های ناشی از زندگیِ روزمره بود، حاصل آنچه عامة مردم انجام می دادند و می گفتند و روابطی که با یکدیگر داشتند. برخی افراد به عنوان باشهامت، بافضیلت و صاحب علم مورد ستایش قرار می گیرند: آنان به عشق، زیبایی و حقیقت علاقه دارند. به این ترتیب، سقراط پرسش های معروف خود را که با «چیست؟» ختم می شد، مطرح می کرد: شهامت، فضیلت و معرفت چیستند؟ عدالت، زیبایی و حقیقت چیستند؟ او در اینکه نهایتاً به افرادِ فضل فروش و خودنما نشان دهد که چیزی نمی دانند مهارت داشت . این تصور کنایه آمیز دربارة سقراط هم که «او داناترین مرد آتن بوده» از همین جا نشأت می گیرد- چون او می دانست که چیزی نمی داند- بگذارید فرض کنیم او زیرلب می افزود، «به استثنای خود این دانستن که هیچ نمی دانم».

اکنون، این پرسش مهم فلسفی مطرح می شود که چگونه پرسش هایی از نوع پرسش های سقراطی را می توان پاسخ گفت؟

فلسفه، با خردورزی همراهی دارد. فلاسفه دوست دارند که استدلال آنها را به جاهای مختلفی ببرد. فلسفه ورزیدن سبب جذاب شدن تفکر می شود. هیچ نقطة ثبات بخشی در فلسفه وجود ندارد. اندیشیدنِ عمیق به موضوعات و قرار دادن افکار در یک ساختار منسجم و هماهنگ، وقت می برد. 

 

کتاب «الفبای تفکر فلسفی» تلاشی در جهت آشنایی با اصول مقدماتی فلسفه و نظریه های اندیشمندان بزرگ این حوزه است. مسائل و مشکلات اساسی فلسفه در این کتاب به روشی ساده، جذاب و قابل فهم مطرح می شوند.

پیتر کیو که از استادان برجسته فلسفه محسوب می شود، در این کتاب طیف گسترده ای از موضوعات فلسفی را با وضوح، زیرکی و ژرفی خاصی پوشش می دهد.

 

در فصل های این کتاب با این عناوین آشنا می شویم: «انسان بودن» چیست؟

  • آیا ما در قبال آنچه می کنیم، مسئولیم؟
  •  بقای نفس
  •  اخلاقاً ما باید چه کاری انجام دهیم؟
  • فلسفة سیاسی: چه چیزی دولت را توجیه می کند؟
  • ذهن، مغز و بدن
  •  پس معرفت (شناخت) چیست؟
  •  چگونه شکاک باشیم؟
  •  هنرها: نقطة آغاز کجاست؟
  • مرگ ومیر، جاودانگی و معنای زندگی

 

انتشارات سبزان به تازگی به چاپ کتاب «الفبای تفکر فلسفی» به قلم پیتر کیو و با ترجمه سعید کریم پور همت گذاشته است.

 برای تهیه این کتاب می توانید به فروشگاه آی آی کتاب مراجعه فرمایید.

در این فروشگاه علاوه بر کتاب مذکور می توانید با سایر کتاب های حوزه فلسفه نیز آشنا شوید و در صورت تمایل سفارش دهید.

در ضمن می توانید سایر ترجمه ها و یا تألیف کتاب مترجم، سعید کریم پور، را هم  مشاهده فرمایید.

 

1399/10/27
1354

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر