چاپ کتابی درباره تاریخچه مهندسی؛

کتاب دیباچه ای بر مهندسی در انتشارات سبزان به چاپ رسید

کتاب «دیباچه ای بر مهندسی» در واقع تاریخچه کوتاهی است از تلاش مهندسانی که برای آسایش بیشتر زندگی نوع بشر تلاش کرده اند، آنها که ساختمان های مقاوم تری برای مردم ساخته اند، راه های بیشتری برای آسانی مسافرت ساخته اند، ماشین های خطوط تولید انبوه را طراحی کرده اند تا تولید کالاها به صرفه تر و ارزان تر شود و مردم بیشتری بدان ها دست یابند،

 

کتاب «دیباچه ای بر مهندسی» در واقع تاریخچه کوتاهی است از تلاش مهندسانی که برای آسایش بیشتر زندگی نوع بشر تلاش کرده اند، آنها که ساختمان های مقاوم تری برای مردم ساخته اند، راه های بیشتری برای آسانی مسافرت ساخته اند، ماشین های خطوط تولید انبوه را طراحی کرده اند تا تولید کالاها به صرفه تر و ارزان تر شود و مردم بیشتری بدان ها دست یابند، سامانه های الکترونیکی و مخابراتی را توسعه داده اند تا جهانیان آسان تر از حال و روز و دانش یکدیگر باخبر شوند، غذاهای سالم و غنی شده برای نوع بشر تأمین کرده اند و مواد مصنوعی فراوانی را برای رفاه بیشتر انسانها در زندگی تکامل بخشیده اند. آنها که هزاران ابزار پزشکی برای جراحان ساخته اند تا بتوانند عمل های پیچیده تری را انجام دهند و بیماران افقی بیشتری عمودی به خانه بازگردند!

برخلاف نویسندگان یا حتی برخی دانشمندان، مهندسان نه تنها بر جهان به شکلی که هست متمرکز می شوند، بلکه به فکر چگونگی بهبود آن هم هستند. مهندسان در فکر ساختن محصولاتی هستند که نقش باارزشی در زندگی مردم داشته باشند. تمام لذت مهندسی هنگامی رخ می دهد که با چالشی جدید روبرو باشیم که باید برایش راه حلی بیابیم. به گفتار دیگر، هر چه دشواری بزرگ تری در برابر مهندسان چهره نماید، امید به دریافت پاداش بزرگ تری هم پس از یافتن راه حل آن در انتظار آنهاست. 

این مطلبی است که در پشت جلد «دیباچه ای بر مهندسی» ذکر شده است. این کتاب که به قلم  ناتاشا مک کارتی است به تازگی در انتشارات سبزان به چاپ رسیده است.

مترجم کتاب که حسین مجدفر است در مقدمه خود آورده است:

از روزی که انسان تصمیم گرفت از بالای درخت به پایین آید و غارنشین شود، دیگر تنها برگ و میوه ی درختان برای گذران زندگی او کافی نبود. او برای تأمین انرژی موردنیاز خود مجبور بود شکار کند و برای شکار کردن نیازمند نیزه بود. برای پیدا کردن دسته ی نیزه چندان به  زحمت نیفتاد چون شاخه ی درخت، فراوان بود ولی برای نوک تیزِ نیزه باید فکری می کرد. از همان نخستین روزی که بشر برای ساختن ابزارِ شکار، نیازمند اندیشه ی خود بود تا سنگ های خوش تراش و تیزی درست کند که بتواند بر سرِ دسته ی نیزه خود ببندد، خلاقیت و مهندسی نیز شکل گرفت. او سنگ هایی را که از لایه های رسوبی یافته بود آنقدر به زمین کوفت تا لبه ی تیزی پیدا کنند و سرنیزه ی خود را بسازد.

مک کارتی نیز در مقدمه کتاب درباره اینکه چه کسی را مهندس می داند آورده است:

مسئول طراحی، تولید، جابه جایی و مدیریت وسایل با کاربرد روزانه مانند خودروها، رایانه های شخصی، تلفن ها و جاروهای برقی اند. آنها همچنین مسئول طراحی و تولید وسایلی با کاربرد غیر روزانه مانند شاتل های فضایی و دستگاه های دیالیز کلیه هم هستند. آنها مسئول وسایلی اند که به طور مستقیم هیچ احساسی به آنها نداریم، از جاده ها و سامانه های ریلی گرفته تا شبکه های لوله کشی و سیم کشی که آب و برق را جابه جا می کنند، تا شبکه های پشتیبانی تلفن های همراه، تا سامانه های فناوری اطلاعات که روزانه میلیون ها تراکنش مالی را انجام می دهند، مهندسان در رده های مختلفی کار می کنند: از طراحی کوچک ترین جزء یک وسیله تا مدیریت کل یک پروژه ی طراحی و نظارت بر سایت های ساختمانی و خطوط تولید. درحالی که موافق هستیم همه ی آنها به صورت حرفه ای مهندس اند، همه آنها مهندس نامیده نمی شوند، برخی از آنها ممکن است با توجه به وسعت و دامنه ی حرفه ای، دانشمند نامیده شوند.

 

برای خرید این کتاب می توانید به فروشگاه اینترنتی آی آی کتاب سری بزنید.

 

1400/04/20
913

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر