آشنایی با مراحل چاپ کتاب

انواع قطع کتاب

هر یک از این اندازه ها برای راحتی مخاطب و به تناسب متن انتخاب می شود

قطع کتاب همان اندازه کتاب است؛ در واقع اندازه درازا و پهنای کتاب. اکنون قطع های مختلفی برای چاپ کتاب رواج دارند که دلیل به‌وجود آمدن قطع‌های مختلف برای کتاب، استفادۀ آسان‌تر یا متناسب با نوع کاربرد هر کتاب بوده است.

انواع قطع کتاب

رحلی: در ابعادِ بیش از ۲۵×۳۵ سانتیمتر که به انواع کوچک، متوسط، و بزرگ تقسیم می‌شود. این قطع را به این جهت «رحلی» می‌گویند که هنگام خواندن کتابِ دارای قطع رحلی، آن را بر روی چهارپایهٔ چوبی ـ یعنی رحل ـ قرار می‌داده‌اند.

  رقعی: اندازه کاغذ در قطع رقعی ۱۴ در ۲۱ سانتیمتر می‌باشد و کاربرد بسیار زیادی در چاپ کتب رمان دارد.

  وزیری ابعاد کاغذ در این قطع ۱۷ در ۲۳ سانتی‌متر می‌باشد که عموماً برای چاپ کتاب‌های درسی موجود در بازار از قطع وزیری استفاده می‌شود.

 

·  خشتی:از کهن‌ترین قطع‌های نسخه‌های خطی است به طول و عرض همسان و برابر، به‌شکل مربع، که طول و عرض آن مساوی است و اغلب برای کتاب‌های کودکان استفاده می‌شود؛

·  جیبی: این قطع که در گذشته به قطع «بغلی» شهرت داشته‌است دارای طول و عرض تقریبیِ ۷×۵ سانتی‌متر است؛

·  پالتویی: اندازه کاغذ در این قطع ۱۰ در ۱۹×۵ و ۱۱×۵ در ۲۲ سانتیمتر است. این قطع برای چاپ مطالب بلند که دارای عرض کم هستند استفاده می‌شود.

هر یک از این اندازه ها برای راحتی مخاطب و به تناسب متن انتخاب می شود. اگر در این باره و یا در هر یک از مراحل چاپ کتاب، نیاز به مشاوره چاپ کتاب داشتید می توانید با شماره های زیر ارتباط برقرار کنید.

02188847044  (داخلی 21)

0930503440 (تلگرام)

 

1402/04/20
232

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر