چگونه ناشر کتاب پیدا کنم

مراحل چاپ کتاب از تالیف و ترجمه تا انتشار و فروش

ناشر فردی متخصص در چاپ کتاب می باشد و در واقع بر تمامی مراحل چاپ کتاب نظیر حروف چینی، صفحه آرایی، صحافی، لیتوگرافی، دریافت مجوزها، پخش و فروش کتاب مهارت و تبحر دارد. در مجموع وظیفه ناشر را می توان نشر و پخش کتاب عنوان کرد.

ناشر کتاب

ناشر فردی است که متخصص در امر چاپ کتاب می باشد و در واقع بر تمامی مراحل چاپ کتاب نظیر حروف چینی، صفحه آرایی، صحافی، لیتوگرافی، دریافت مجوزها، پخش و فروش کتاب مهارت و تبحر دارد. در مجموع وظیفه ناشر را می توان نشر و پخش کتاب عنوان کرد.

پیدا کردن ناشر

بعد از اتمام نوشتن کتاب، نوبت به یافتن انتشارات معتبر و متناسب با موضوع کتاب می رسد تا نویسنده هم از لحاظ مالی به سود و منفعت برسد و هم از دزدیده شدن مطالب ارزشمند کتاب خود جلوگیری کند. ناشران زیادی نیز در سراسر کشور به امر چاپ کتاب در هر زمینه ای مشغول هستند. حال سؤال این است که چگونه ناشر پیدا کنیم؟ با توجه به این موضوع که پیدا کردن ناشر بسیار دشوار و وقت گیر است و انتشاراتی نیز باید از اعتبار کافی برخوردار باشد پس باید دقتِ عمل بیشتری به خرج دهیم و علاوه بر بررسی کردن کیفیت چاپ کتاب توسط آن انتشارات، باید مسئولیت پذیری ناشر نیز ثابت شده باشد. جستجو و انتخاب ناشر از طریق دوستان و آشنایان نیز می تواند مثمر ثمر واقع شود و ما را در این زمینه راهنمایی کند. راه مهم دیگر پیدا کردن ناشر می تواند شرکت در نمایشگاه های چاپ کتاب به صورت حضوری یا غیرحضوری باشد.

دنیای ترجمه کتاب، دنیای شگفت انگیز و متفاوتی است. بدین معنا که راه و رسم خاص خود را دارد و براساس این که چه کتابی را ترجمه می کنید و سایر مسائل، ممکن است برای پیدا کردن ناشر مناسب، شیوه ویژه ای را پیش بگیرید. گاهی اوقات مترجم قبل از شروع ترجمه با ناشر مورد نظر خود در مورد موضوع کتاب و محتوای آن صحبت می کند و قرارداد را می نویسند و گاهی نیز مترجم، کتاب را ترجمه می کند و بعد از اتمام کار، نسخه نهایی را برای ناشر می فرستد تا در مورد آن تصمیم گیری شود و در صورت تأیید به مرحله چاپ فرستاده شود. روشی که در این زمینه می تواند مفید واقع شود این است که لازم نیست کل کتاب را در اختیارشان بگذارید. مثلاً نیمی از آن را برای بررسی به ناشر بدهید. اگر کارتان را خوب پیش برده باشید و ناشر نیز با نوع ترجمه و کتابی که تکمیل کرده اید، همخوان باشد، قطعاً کتابتان چاپ می شود. اگر در این راه موفق نشدید اصلاً نگران نباشید و سعی کنید این کار را ادامه دهید تا به یک ناشر مناسب و درخور دست یابید. پس از پیدا کردن ناشر مورد نظر از بین ناشران باید در مورد یک سری از موارد آن ها به توافق برسید که شامل قطع کتاب، نوع جلد، تعداد صفحات، نوع کاغذ برای چاپ کتاب، صفحه آرایی و نوع چاپ کتاب می شوند.

چند روش برای پیدا کردن ناشر مناسب برای چاپ کتاب

  1. همه ی ۱۲۰۰۰ ناشر کشور از نظر حقوقی برابرند

همه ناشران از نظر حقوقی و مسائلی همچون امتیازات دانشگاهی، دریافت کارت شناسایی اهل قلم، دریافت وام فرهنگیان و غیره برابر و یکسان هستند. در صورتی که کلیه مراحل چاپ کتاب با موفقیت انجام شود، مشکلی در روند کار اتفاق نخواهد افتاد و کتاب مورد نظر با موفقیت به چاپ خواهد رسید. بین ناشری که حدود 500 جلد کتاب چاپ کرده است و ناشری که جدیداً تأسیس شده است هیچ گونه تفاوتی وجود ندارد اما متأسفانه ناشران سودجویی وجود دارند که کتاب ها را با تیراژ پایین و هزینه های گراف چاپ و در اختیار نویسندگان قرار می دهند و به دروغ می گویند دانشگاه ها به کتاب های چاپ شده در انتشارات آن ها امتیاز بالاتری را اختصاص می دهند؛ برای اثبات کذب بودن این مسئله می توانید مستقیماً از معاونت پژوهشی دانشگاه خود کسب اطلاعات کنید و یا حتی شخصاً به صورت ناشر یا مؤلف نسبت به چاپ کتاب خود اقدام فرمائید.

2)چهار ویژگی لازم یک ناشر

چهار ویژگی (الف) کیفیت در تولید کتاب، (ب) حسن خلق و احترام به مخاطب، (ج) پایبندی به تعهدات و (د) مسئولیت پذیری در انتخاب ناشر حائز اهمیت هستند. در اینجا به توضیح این چهار ویژگی می پردازیم:

(الف) زمانی که کتاب را برای چاپ به انتشارات می فرستید و هزینه ای را در خصوص چاپ اعلام می کنند، این هزینه ها و قیمت ها ناشی از کاهش قابل توجه سود حاصل از چاپ کتاب است و نه کاهش کیفیت آن. بسیاری از ناشران با حفظ میزان سود خود و کاهش کیفیت و کم فروشی در مواد مصرفی کتاب مبلغ قراردادهای خود را کاهش می دهند. به عنوان مثال استفاده از چاپ نامرغوب نمونه ای از کاهش کیفیت و کاهش میزان چسب مصرف شده در صحافی کتاب، مصداقی از کم فروشی در تولید کتاب است. یک ناشر با کاهش کیفیت و کم فروشی در کل اجزای یک کتاب ۲۰۰ صفحه ای در تیراژ ۵۰۰ جلد به راحتی می تواند حدود ۴۳۰۰۰۰ تومان از هزینه ی خود را کاهش دهد.

(ب) داشتن اخلاق نیکو و احترام گذاشتن به نویسندگان در هر شرایطی بسیار ارزشمندتر و مهم تر از حفظ و ارتقای کیفیت چاپ کتاب ها است. گاهی اوقات نویسنده درخواست ها و انتظارات نامعقولی از ناشر دارد و ناشر باید با صبر و حوصله برای رفع نگرانی های نویسنده و جلب رضایت او تلاش کند. ناشری که هنگام عقد قرارداد چاپ کتاب و دریافت پول خنده رو نیست و در زمان انجام وظایف و تعهداتش با بد اخلاقی برخورد می کند، شایسته همکاری نیست.

(ج)برخی از ناشران به تعهدات خود عمل نمی کنند. این تعهدات شامل موارد زیر می شوند:

  1. استفاده از یک شابک برای چندین کتاب (هر کدام شابک مخصوص به خود را دارد)
  2. عدم درخواست فیپا و استفاده از یک فیپای صوری در کتاب
  3. چاپ غیر قانونی کتاب قبل از صدور مجوز چاپ کتاب
  4. عدم دریافت اعلام وصول قبل از تحویل کتاب به نویسنده
  5. استفاده از کاغذ و موادی غیر از آنچه که در قرارداد ذکر شده باشد
  6. عدم تحویل به موقع کتاب که در مواردی تا چندین ماه به طول می انجامد
  7. تغییر مبلغ قرارداد به بهانه تورم و تغییر قیمت های بازار

(د) مسئولیت پذیری

با توجه به این موضوع که در چاپ کتاب، 50 درصد ضایعات وجود دارد ناشران ایرانی در تلاش اند تا اشتباهات و ایرادات خود را نادیده بگیرند و آن ها را جبران نکنند. بر همین اساس آن ها حق هر گونه اعتراضی را از نویسندگان محترم سلب می نمایند. تفاوتی که بین ناشران ایرانی و خارجی وجود دارد این است که ناشران خارجی متعهد به اصلاح کتاب های معیوب و تحویل نسخ سالم و بی نقص به نویسندگان هستند ولی ناشران ایرانی خیر.

چاپ دیجیتال کتاب

یکی از روش های کامپیوتری برای چاپ، چاپ دیجیتال است که فایل الکترونیکی را مستقیماً به دستگاه چاپ منتقل می کند. متداول ترین نوع آن پرینتر جوهر افشان یا لیزری است که رنگ دانه یا تونر را بر روی انواع مختلفی از بسترهای مختلف مانند کاغذ عکس، بوم و سای مواد ظاهر می سازد.

با ورود چاپ دیجیتال به صنعت چاپ، خدمات چاپی تغییر کرد و با کیفیت فوق العاده و زمان چاپ بی رقیب چاپ افست را به حاشیه راند. با وجود چاپ دیجیتال، دیگر لازم نبود حتماً کتاب یا مجله یا هر چیزی را با تیراژ بالا چاپ کنید، لازم نیست برای دیدن اِشکالات چاپی تا تمام شدن کل کار صبر کنید و دیگر لازم نیست یک هفته برای انجام سفارش خود منتظر بمانید. با چاپ دیجیتال می توانید یک عدد از برگه خود را چاپ کنید، کیفیت آن را بررسی کنید، در صورت وجود اشکال آن را برطرف کنید سپس هر تعداد که خواستید، چاپ کنید و همه این مراحل در کمتر از 2 ساعت قابل انجام است. چاپ دیجیتال، چاپی با کیفیت، فوری و مدرن است. مدت زمانی که صرف این نوع چاپ می شود بسیار کم و به محض اینکه خواستید چیزی را چاپ کنید در همان روز کار خود را آماده و بدون اشکال تحویل می گیرید و با کیفیت عالی و استاندارد انجام می شود.

چاپ دیجیتال در خانه چاپ و گرافیک در مدت دو ساعت چاپ شده، برش داده می شود، در صورت نیاز با پوشش های سلفون و لمینت مقاوم می شود و برای شما ارسال می گردد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این زمان 2 ساعته چاپ، پس از تأیید طراحی آغاز می شود و در صورت نیاز به طراحی، زمان انجام آن را نیز در نظر داشته باشید.

در روش چاپ دیجیتال کتاب، پرونده های دیجیتالی مربوط به جلد و متن داخلی کتاب به صورت مجزا ذخیره می شوند. این پوشه ها با کمک تونر به جای جوهر تصویربرداری می شوند. روش کار دستگاه چاپ شبیه دستگاه کپی است اما در مقیاس بزرگ تر. برای انجام این کار، صفحات چاپ شده با یک پوشش رنگی ترکیب می شود و به اندازه مناسب برش داده می شود. سپس، کل صفحات کتاب با چسب به هم وصل می شوند.

مزایای چاپ دیجیتال کتاب

اول: اینکه نیاز به سرمایه گذاری زیادی ندارد.

دوم : نیاز به بازاریابی خاصی ندارد و در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام به سرعت به فروش می رسد.

سوم : کتاب ها به سرعت به فروش می رسند و به چاپ های بعدی می رسند و این امر می تواند امتیاز و نقطه قوت درخوری برای کتاب محسوب شود.

چهارم : چاپ کتاب در سری های بعدی موجب افزایش قیمت آن و راه درآمد مناسبی می شود.

پنجم : با فروش بیشتر و تقویت این امر می توانید به این نتیجه برسید که در دوره های بعدی چه تیراژی از کتاب چاپ کنید.

ششم : با پیشرفت تکنولوژی چاپ دیجیتال، مراحل پیش از چاپ یا همان لیتوگرافی کاربردی ندارد و دیگر نیازی به صرف هزینه برای تهیه زینک کتاب وجود ندارد.

هفتم : با انجام چاپ دیجیتال، مدت زمان چاپ کاهش می یابد.

هشتم : وقتی از تکنولوژی چاپ دیجیتال استفاده می کنیم هزینه هر جلد کتاب چاپ شده ثابت خواهد بود و به تعداد نسخه های چاپی ارتباطی نخواهد داشت و تیراژ چاپ آن را طبق هزینه ای که برای آن لحاظ کرده اید می توانید انتخاب کنید.

نهم : با توسعه تکنولوژی چاپ دیجیتالی کتاب، حتی پس از چاپ و در صورت وجود اشکال یا ایراد در محتوا می توان با هزینه کم آن را تغییر داد.

دهم : در روش چاپ دیجیتال می توان کتاب و فیلم و زینک ها را ذخیره نمود به طوری که ناشر بتواند براساس نیاز هفتگی خود برای چاپ سفارش دهد.

 

انواع قراردادهای چاپ دیجیتال کتاب

 

1)حق تألیف: در صورتی که کتابی پر فروش باشد یا کتاب برجسته و شناخته شده ای باشد، ناشر با مؤلف قراردادی منعقد می کند که به موجب آن درصدی از فروش به مؤلف تعلق می گیرد.

2)مشارکت در چاپ: هزینه های پخش و چاپ کتاب بین ناشر و مؤلف یا صاحب اثر تقسیم می شود.

3)فروش اثر: حقوق مادی و معنوی کتاب متعلق به ناشر می باشد و یا مؤلف، مبلغی را از ناشر می گیرد و در ازای آن اثری را برای ناشر تولید می کند.

4)سرمایه گذاری مؤلف: در این روش، نویسنده یا مؤلف کلیه هزینه های کار خود را متقبل می شود و در مقابل همه مزایای آن کتاب یا اثر به خود مؤلف تعلق می گیرد.

مراحل چاپ کتاب

مراحل زیر روند چاپ کتاب در انتشارات های مختلف را نشان داده است که از امضای قرارداد شروع و به تجدید چاپ و کارهای دیگر ختم می شود و تقریباً در تمام مراکز چاپ کتاب، مراحل چاپ به قرار زیر است:

1)تنظیم قرارداد: در این مرحله بین نویسنده / مترجم و ناشر قراردادی منعقد می شود. البته برای دوستانی که در شهرستان هستند و برای آنها تردد در دفتر انتشارات مشکل است شرایطی مهیا می باشد و می توان غیر حضوری قرارداد را منعقد کرد. البته بصورت حضوری یا غیر حضوری حتماً اطلاعات مفصلی در اختیار مولفین قرار داده می شود تا آگاهانه تر نسبت به چاپ آثارشان اقدام نمایند. در تنظیم قرارداد دقت کنید که حتماً امتیاز کتاب برای شما حفظ شود شاید شما در سالهای بعد خواستید کتابتان را در انتشاراتی دیگر به چاپ برسانید. انتشارات این امکان را فراهم کرده است که قرارداد برای افرادی که نمی توانند حضوری اقدام نمایند، به صورت غیر حضوری روند کار خود را پیگیری نمایند. هزینه چاپ کتاب بعد از اتمام کارهای کتاب از نویسنده دریافت می شود.

2)تایپ و صفحه آرایی کتاب: در این مرحله متن آماده شده توسط مولف برای تایپیستی که در زمینه تایپ کتاب تخصص دارد، ارسال می شود. و او نیز با توجه به سایز کتاب، که معروف ترین آنها عبارتند از (جیبی، رقعی، وزیری و رحلی) می باشد، صفحه آرایی می کند و سپس به مولف ارائه می گردد، تا چنانچه ایرادی وجود داشته باشد، مرتفع گردد (البته ممکن است با صلاحدید ناشر و مولف، متن صفحه آرایی شده به ویراستار ارجاع داده شود تا از نظر فنی و ادبی اصلاح گردد). مثلاً اکثر کتاب های شعر در سایز رقعی چاپ می شوند یعنی همان اندازه کاغذ A5 و کتاب های علمی در سایز وزیری کمی بزرگ تر از رقعی چاپ می شوند. بهترین راه در این زمنه این است که کتاب ها را خود نویسنده تایپ کند و فایل آن را به انتشارات تحویل دهد. در صورتی که آشنایی چندانی با صفحه آرایی ندارید اقدام به امر نکنید زیرا ظاهر کتاب بسیار مهم می باشد.

3)تعیین عنوان کتاب: عنوان یا همان موضوع کتاب، یکی از برجسته ترین شاخص های کتاب لحاظ می شود که متاسفانه توجه کمی بدان می شود. پس در انتخاب آن دقت لازم را داشته باشید تا خواننده به راحتی بتواند از عنوان کتاب به موضوع کتاب پی ببرد. در بسیاری از مواقع پیش آمده مولفین با چه مشقتی متن را فراهم کرده اند، وقتی از آنها عنوان کتاب را هنگام عقد قرارداد می پرسید با کمی تأمل می گویند هنوز به اسمش فکر نکردیم / گاهی اوقات موضوع کتاب با متن آن تطابق ندارد مثلاً کتاب، رمان است اما موضوع آن به کتاب شعر نزدیک تر است. در این زمینه می توانید با افراد خبره و با مهارت نیز مشورت کنید. عنوان کتاب باید به گونه ای باشد که وقتی خواننده آن را در پشت ویترین کتاب فروشی می بیند جذب آن شود و ناخودآگاه به سمت آن رود. کسانی که قصد دارند پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کنند عنوانی را انتخاب کنید که زیاد طویل نباشد.

4)طرح جلد کتاب: این مرحله از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مرحله لازم است مولف و طراح انتشارات با هم تبادل نظر بیشتری داشته باشند. و مولف می بایست در چند سطر کتاب را در پشت جلد به مخاطب معرفی کند (کتابی با طرح جلد گیرا و محتوای ضعیف، فروشش از کتابی که محتوای قوی و طرح جلد ضعیف دارد، بیشتر است). مولف یا نویسنده محترم حتما با ناشر و طراح جلد درباره جلد صحبت کنید و چیزی که خودتان دوست دارید را برای طرح جلد انتخاب کنید.

جلد کتاب مهمترین قسمت یک کتاب است. کتاب مانند یک انسان است. وقتی فردی را می بینید که ظاهر نامرتبی دارد بدون اینکه با او حرف بزنید و رفتارش را ببینید، به او توجهی نمی کنید. کتاب نیز اینگونه است. طراحی جلد کتاب در جلب توجه دیگران حائز اهمیت است و اگر جلد آن با معنا و با محتوا باشد می تواند کل متن کتاب را پوشش دهد و محتوا را نشان دهد. در صورتی که کتاب شما در حوزه دانشگاه و بحث آکادمیکی است، طراحی آن متفاوت می شود. اگر هدف شما از این کار، درآمدزایی است طراحی آن باید متفاوت باشد.

5) دریافت شابک: پس از صفحه آرایی و تحویل فایل به انتشارات، شماره ­شابکی به کتاب شما اختصاص داده شده است. معمولاً ناشران شابک را به صورت گروهی از اداره شابک دریافت می کنند. شابک یک عدد منحصر به فرد ۱۳ رقمی است که به هر کتاب تعلق می گیرد؛ این عدد برای درج امتیازات دانشگاهی نظیر مصاحبه دکتری، ارتقا از استادیاری به دانشیاری، ارتقا از دانشیاری به پروفسوری و غیره مهم است. پس از تکمیل فرم شابک ( جدولی که برابر هر شماره شابک نام کتاب چاپ شده قرار گرفته است) آن را به همراه کتاب های چاپ شده ارائه می دهند. اگر شماره شابک برای یک کتاب چندین بار تکرار شود و یا در سامانه خانه کتاب ثبت نشود، از اعتبار ساقط است می شود و نمی توان از آن استفاده کرد و همه امتیازات کتاب لغو می شود. در این صورت، نویسنده نیز با مشکلاتی مواجه خواهد شد. همچنین برای هر شماره شابک، گواهی رسمی به منظور ارائه آن به ادارات و دانشگاه مربوطه صادر خواهد شد.

ناشران غیر معتبر که مجوز نشر ندارند، مراحل گرفتن شابک را به صورت موردی از اداره شابک دریافت می کنند و در کتاب درج می نمایند. این نوع ناشران موظفند بعد از چاپ کتاب، پنج نسخه از کتاب خود را به اداره شابک تحویل دهند. افرادی که قصد دارند کتابشان را خودشان چاپ کنند باید خودشان برای کتاب، شماره شابک بگیرند. به این افراد ناشرمولف می گویند و روند انجام آن در طی یک روز انجام می شود.

6)دریافت فهرست نویسی کتابخانه ملی (فیپا): به ثبت اثر در کتابخانه ملی ایران، فیپا گفته می شود. مدت زمان صدور فیپا بسته به میزان ترافیک کاری کتابخانه ملی ایران از ۱ روز تا ۸ روز متغیر است ولی بنا بر تجربه، این مدت زمان ۵ روز کاری خواهد بود. فیپا از سوی کتابخانه ملی صادر می شود. بعد از اینکه شماره شابک در شناسنامه کتاب ثبت شد، پرینت کتاب (صفحه آرایی شده) به همراه سی دی و فرم تکمیل شده درخواست فهرست نویسی به کتابخانه ملی ارسال می شود. یک هفته تا ۱۰ روز طول می کشد تا فیپا به متقاضی تحویل داده شود. متقاضی نیز باید همه اطلاعات فیپای دریافتی را در صفحات اولیه کتاب (جایی که برای شناسنامه در نظر گرفته شده است) درج کند. البته در انتشارات خودشان فیپا را وارد می کنند و کتاب را برای نویسنده یا مولف می فرستند تا یک بار دیگر آن را بررسی کند و ایرادات آن در زمینه نگارش، صفحه آرایی و غیره را برطرف کند. بعد از اتمام این مرحله، کتاب برای اخذ مجوز به ارشاد فرستاده می شود. بعد از تأیید و گرفتن مجوز نمی توان تغییری در کتاب اعمال کرد و کتاب باید به همان صورتی که برای ارشاد فرستاده شده است نسخه ی چاپ شده اش تحویل داده شود.

7)دریافت مجوز از ارشاد: مجوز چاپ توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می گردد. مدت زمان صدور مجوز چاپ بستگی به موضوع کتاب دارد. بدین منظور سی دی کتاب، نسخه پرینت کتاب (که اطلاعات فیپا در آن قید شده) به همراه پرینت جلد برای گرفتن مجوز به اداره کتاب وزارت ارشاد ارسال می شود. براساس موضوع کتاب، پس از یک هفته تا ۲ ماه بعد از تحویل، مجوز کتاب در اختیار متقاضی قرار می گیرد. گاهی اوقات اصلاحاتی بر کتاب وارد می شود که در این صورت باید به متقاضی برگشت داده شود تا ایرادات مرتفع شوند و دوباره ارسال شوند. همانطور که گفتیم مدت زمان گرفتن مجوز وابسته به موضوع است مثلاً کتاب ها نباید از نظر سیاسی و اخلاقی مشکلی داشته باشند. این نوع کتاب ها در مدت یک ماه یا بیشتر مجوز می گیرند یا کتاب های علمی به دلیل محتوا ممکن است در طی دو روز مجوز بگیرند. اگر کتابی به هر دلیلی رد شود و انتشارات از صاحب اثر هزینه ای دریافت کرده باشد، آن هزینه باید به صاحبش برگشت داده شود.

8)تهیه فیلم و زینک متن: زینک چیست: ورقی فلزی، پلاستیکی یا کاغذی با ابعاد مشخص است که در لیتوگرافی طرح مورد نظر برای چاپ روی آن کپی می کنند و در چاپ افست از آن استفاده می شود. اگر کتاب به صورت دیجیتالی چاپ شود نیازی به تهیه زینک ندارد اما اگر کتاب به صورت افست چاپ شود، در این صورت از متن و جلد کتاب زینک تهیه می کنند. چاپ افست نسبت به چاپ دیجیتال برای کتاب هایی که هدفش درآمدزایی است مناسب تر است. اگر فیلم و زینک کتاب تهیه شود می توان چندین بار از آن استفاده کرد ولی امکان ایجاد تغییر در کتاب نخواهد بود زیرا در صورت اعمال تغییر باید زینک کلاً تغییر کند. در چاپ کتاب به شکل دیجیتال می توانید کتاب را ویرایش کرده و یا آن را دستکاری کرد اما هزینه آن تغییری نمی کند چون فیلم یا زینکی تهیه نشده است.

9)چاپ متن و جلد کتاب: پس از اینکه زینک در لیتوگرافی برای چاپ تهیه شد به چاپخانه فرستاده می شود. وقتی ناشر مجوز را گرفت آن کتاب را وارد مرحله چاپ می کند و حق هیچ گونه دخل و تصرف در کتاب را ندارد. همه محتوای کتاب اعم از تیراژ، صفحات و غیره باید مطابق با شناسنامه آن باشد. پس از گرفتن مجوز، به چاپ کتاب اقدام می کند زیرا گاهی اطلاعاتی از فیپا یا شناسنامه در چاپ حذف می شوند که بعد از مطابقت ارشاد، ناشر موظف است اطلاعات حذف شده را در کتاب درج نماید.

10)انتخاب سلفون و یووی: در این مرحله به منظور پیشگیری از وجود هر نوع خط و خش معمولاً روی جلد، پوششی از سلفون و یا مواد شمیایی به صورت مات یا براق می کشند تا از جلد کتاب محافظت نماید. البته بعضی افراد دوست دارند جلد کتابشان مات باشد و نیازی به سلفون ندارند.

11)صحافی کتاب: صحافی کتاب، مرحله پایانی و آماده سازی کتاب می باشد که فایل نهایی را براساس ترتیب خاص آن به وسیله چسب سرد و یا گرم به جلد وصل می کنند (البته صحافی روش های مختلفی دارد). سعی کنید صحافی را با دقت و بدون عجله انجام شود.

12)اعلام وصول: پس از چاپ کتاب، ناشر چهار نسخه از کتاب چاپ شده را جهت دریافت اعلام وصول به ارشاد تحویل می دهد. با دریافت اعلام وصول روند اداری چاپ یک کتاب به پایان می رسد. اعلام وصول اصلی ترین بخش فرایند چاپ کتاب است چون اگر این مرحله انجام نشود بدین معناست که کتاب چاپ نشده است و هیچ ارزش و اعتباری ندارد و در ارشاد و کتابخانه ملی ثبت نشده است. به منظور اطمینان از اعلام وصول کتاب خود، شش ماه یا یکسال بعد از چاپ به سایت کتابخانه ملی مراجعه کنید و نام کتاب خود را جستجو کنید. در قسمت فهرست برگه به وضعیت فهرست نویسی نگاه کنید اگر فیپا (فهرست نویسی پیش از انتشار) به فاپا (فهرست نویسی پس از انتشار) تبدیل شده بود کتابتان اعلام وصول شده است. راه دیگر اطمینان از این امر، مراجعه به سایت ://www.ketab.ir/ و جستجوی آن است. در این سایت می توانید 15 صفحه اول کتاب خود را مشاهده کنید. در صورت موجود نبودن کتاب با انتشارات تماس بگیرید و از آنها بپرسید چرا کتاب شما اعلام وصول نشده است.

13)تجدید چاپ: اگر ناشر بخواهد کتابی را تجدید چاپ کند، در صورتی که در کتاب تغییراتی اعمال نشده باشد، مجوز چاپ بدون سیر مراحل فوق و تنها با گرفتن مجوز ارشاد ( که سریعا به متقاضی تحویل می شود) انجام می شود. اما اگر ناشر قصد اعمال تغییرات محتوایی در متن کتاب را داشته باشد، باید همه مراحل بالا را پشت سر بگذارد.
اگر در چاپ جدید کتاب تغیراتی در کتاب صورت نگیرد، از نظر اقتصادی مفید است چون نیاز نیست مجدد فیلم و زینک تهیه شود. این مرحله هزینه بردار است.

هزینه چاپ کتاب

اولین سؤالی که هر فردی برای چاپ کتاب خود از ناشر می پرسد راجع به هزینه آن می باشد. هزینه چاپ کتاب شامل صفحه آرایی، حروف چینی، طراحی جلد، خدمات اداری مانند گرفتن فیپا، شابک و اعلام وصول می شود که برای کتاب یک جلدی لحاظ می شود. در تعیین هزینه چاپ کتاب به مواردی همچون تعداد صفحات، سایز کتاب، جنس صفحات داخلی، نوع صحافی، نوع چاپ و تعداد رنگ در چاپ توجه ویژه ای داشته باشید. چاپ کتاب با روش دیجیتال به دلیل هزینه بالا، مناسب کتاب هایی که تیراژ زیر 200 جلد دارند، نیست زیرا فروش آن مقرون به صرفه نیست. به منظور چاپ کتاب جهت کسب درآمد می توانید آن را در تیراژ بالا چاپ کنید.

شرایط چاپ کتاب

چاپ کتاب دارای شرایط مختلفی است و مهم ترین آن، اخذ مجوز است. بدین معنا که روند چاپ کتاب کاملاً قانونی و معتبر است. کتاب های غیر قانونی هیچ گونه اعتباری ندارند و کلیه حقوق مادی و معنوی نویسنده را ابطال می کند.

مراکز چاپ کتاب

مراکز چاپ کتاب به کلیه انتشاراتی هایی اطلاق می شود که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت گرفته اند. نویسنده به منظور چاپ کتاب باید به دنبال پیدا کردن یک انتشارات معتبر باشد. مراکز چاپ کتاب دارای پروانه نشر هستند و همه کتاب هایی که چاپ می کنند دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشند. چاپ کتاب در انتشارات معتبر لزوم چندانی ندارد اما می تواند تأثیر گذار باشد. بعد از تأیید فایل کتاب از جانب انتشارات، نوبت به ویرایش و صفحه آرایی و بقیه فرایند کار می رسد. در این زمینه نکته مهم، توجه به تفاوت بین چاپ و نشر است. نشر در اصطلاح نشان دهنده فرایند گسترده توسعه و کسب، تولید و انتشارات اطلاعات می باشد و علاوه بر اینکه فعالیت فرهنگی محسوب می شود، می توان آن را یک بنگاه اقتصادی دانست که در کنار توسعه فرهنگ و دانش به کسب درآمد می پردازد. اما چاپ گونه ای فناوری خاص است که می تواند قسمتی از فرایند تولید نشر باشد که مربوط به قرار دادن جوهر روی کاغذ است. همچنین می توان گفت چاپ، مجموع عملیاتی است که متن خام را به اثر تبدیل می کند. با پیشرفت علم و تکنولوژی چاپ، این عمل بر روی مواد نایلونی، پارچه ای، فلزی، شیشه ای و حتی سطوح صاف و غیر صاف نیز قابل اعمال است. در اینجا می توان گفت انتشارات با چاپخانه متفاوت است. بدین معنا که چاپخانه فقط مجوز چاپ کاغذی کتاب را دارد و به معنای محل چاپ مطالب و متون مختلف است و مؤسسه یا کارگاهی است که در آن فرایند چاپ بر روی اشکال متنوع انجام می شود و به صورت صنعتی درآمده است. اما انتشارات مجموعه ای فرهنگی است که اجازه انتشار کتاب را دارد و آثار نویسندگان را منتشر می کند و تا اتمام فرایند کار و حتی فروش کتاب نیز با نویسنده همراهی می کند. لذا برای یافتن مراکز چاپ کتاب می توانید آنها را در اینترنت جستجو و  شناسایی کنید و یا می توانید در هنگام خرید کتاب قسمت شناسنامه کتاب بررسی کنید و اطلاعات مربوط به ناشر را بدست آورید. با کسب این اطلاعات می توانید کتاب های خود را به سرعت و در کم ترین زمان به چاپ برسانید.

ناشران چه آثاری را برای چاپ انتخاب می کنند

ناشران برای انتخاب و چاپ آثار و همچنین پذیرش اثر و منعقد کردن قرارداد قواعد و قوانین خاص خود را دارند و طبق آن ها تصمیم می گیرند که چه اثری را برای چاپ بپذیرند و چه اثری را نپذیرند. این امر توسط گروه تحریریه انجام می شود. آنها اثر مورد نظر را کارشناسی می کنند. آنها هم چنین در بین سیستم فعالیت های خود طبقه بندی های غیر رسمی دارند و طی آن طبقه بندی به چاپ آثار داستانی یا دیگر موضوعات اقدام می کند. این طبقه بندی غیررسمی به این شکل است که مخاطبان از نوع و قالب کاری یک نشر بعد از گذشت مدت زمانی به این نتیجه می رسند.

به عنوان مثال، اگر کتابهایی که انتخاب می کنند در حوزه ترجمه باشد باید منبع آن کتاب معتبر و توانمند باشد و اگر در زمینه شعر یا نثر مانند داستان یا رمان باشد، باید مطابق با فرهنگ کشور باشد. یکی دیگر از موارد مهمی که می تواند در انتخاب کتاب حائز اهمیت باشد، فضای بازار و بازاریابی است. اثری که امتیاز مورد نظر را داشته باشد می تواند وارد مراحل جواز چاپ و انتشار شود.

 

با مطالعه این مطالب می توانید صفر تا صد فرایند چاپ و انتشار کتاب را بیاموزید و  در فرایند چاپ کتاب با مشکلی مواجه نشوید و بطور کامل انتشاراتی های معتبر و غیر معتبر را از هم تفکیک دهند.

 

اگر هنوز هم برای یافتن ناشر مناسبی برای کتاب های خود دچار مشکل هستید، می توانید به بخش چاپ و نشر فروشگاه اینترنتی آی آی کتاب سری بزنید.

لینک برخی از خدمات سایت آی آی کتاب:

سفارش کالای غیرکتاب

سفارش کتاب و مجلات خارجی، کاغذی

سفارش کتاب و مجلات خارجی، پی دی اف

محاسبه قیمت کتاب، کالا و مجلات خارجی

محاسبه هزینه چاپ کتاب

آیا کتابی برای چاپ دارید؟

کتاب های عرضه شده توسط نویسندگان و مترجمان

  پرسش های متداول

برخی سوالات مهم پیرامون نحوه تهیه کتاب از سایت آمازون

1400/04/02
2756

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر