تکنیک‌های سخنرانی:

جذاب سخن بگوییم

شما هر که باشید و در هر جمعی صحبت کنید چه یک جمع کوچک خانوادگی یا یک تالار دوهزار نفره یا حتی زمانی که با تلفن صحبت می کنید کلامتان باید برای جذاب ترشدن و تاثیر گذارتر شدن بلندی و تون صدا لحن و لهجه و روانی قابل قبولی داشته باشد.

شما هر که باشید و در هر جمعی صحبت کنید چه یک جمع کوچک خانوادگی یا یک تالار دوهزار نفره یا حتی زمانی که با تلفن  صحبت می کنید کلامتان باید برای جذاب ترشدن و تاثیر گذارتر شدن بلندی و تون صدا لحن و لهجه و روانی قابل قبولی داشته باشد تا دیگران با علاقه به صحبت‌هایتان گوش کنند و از سخنرانی یا هم صحبتی با شما لذت ببرند.خوشبختانه این ویژگی‌های کلامی نیز با تمرین قابل بهبود هستند. در اینجا به بعضی از تکنیک‌های بهبود گفتار اشاره می کنیم و تمرین‌های مفیدی برای ارتقای این توانمندی های مهم کلامی به شما ارائه خواهیم کرد.
بلندی صدا
اگر شما هممجزو کسانی هستید که همیشه از شما می‌خواهند بلندتر صحبت کنید این بخش را جدی بگیرید. می‌توان گفت بلند صحبت نکردن یک عادت است و اینکه اندام‌های گفتاری ما یاد گرفته‌اند که این‌گونه عمل کنند.یک تمرین خوب برای تصحیح این وضعیت این است که جلوی آینه بایستید و با صدای بند درحالی‌که خوب دهانتان باز و بسته می‌شود یک متن را قرائت کنید (برای جلوگیری از آسیب تارهای صوتی ابتدا چند دقیقه با صدای معمولی و کمی بلند بخوانید)باز شدن فک و لب‌ها در بلندی صدا بسیار تأثیرگذار است چراکه مقاومت در برابر هوای خروجی کم می‌شود.
می‌توانید از تمرین‌های باز شدن فک کمک بگیرید دهانتان را بازکنید و به شکل چرخشی فک پایین را حرکت دهید در این حرکت زیاده‌روی نکنید.
یک تمرین عالی برای کمک به حرکت مناسب لب‌ها تمرین خودکار است.به این شکل که خودکاری را بین دندانهای خود بگذارید و متن را با صدای بلند بخوانید.
یک عامل بلندی صدا میزان هوایی است که به تارهای صوتی برخورد می‌کند که با تصحیح تنفس و یادگیری تنفس دیافراگمی به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.
تنفس دیافراگمی صحیح‌ترین نوع تنفس است که در این تنفس به‌جای استفاده از عضلات سینه‌ای از پایین راندن عضله دیافراگم و اجازه بازگشت خودبه‌خودی به این عضله انجام می‌گیرد برای مطمئن شدن از انجام صحیح آن به پشت دراز بکشید و تنفس کنید .نشانه یک تنفس خوب بالا آمدن شکم و حرکت نکردن قفسه سینه است.برای اطمینان کتابی را روی شکم خود بگذارید تا از حرکت شکم مطمئن شوید.

ادای کامل و واضح حروف

علاوه بر تمرین خودکار که گفتیم تمرین مشدد خوانی در بیان کامل و واضح حروف بسیار کمک‌کننده است و شما خیلی سریع تأثیر این تمرین را حس خواهید کرد.خیلی آسان است به این شکل

چّوایرّانّ نّبّاشّدّ تّنّ مّنّ مّبّادّ

هر روز سه بار و هر بار ۵ دقیقه این کاررا انجام دهید.
 

جلوگیری ازفراموش کردن کلمات

این مشکل بسیار شایع و یکی از دلایل ترس ما از سخنرانی است.یک تمرین عالی و سریع الاثر برای رفع این مشکل تندگویی است .به این شکل که یک موضوع یا کلمه را انتخاب کنید و با سرعت‌بالا هر چه درباره آن به ذهنتان می‌رسد بگویید نگران جمله‌بندی و فعل و فاعل هم نباشید

حذف جمله پرکن‌ها

جمله پرکن‌ها اصوات یا کلماتی هستند که وقتی کلمه اصلی به ذهنمان نمی‌آید یا از روی عادت از آن‌ها استفاده می‌کنیم و اصلاً مناسب نیستند و به‌اصطلاح روی اعصاب مخاطب‌اند.مثل گفتن صدای(( اِ ))یا(( اوم ))یاکلمه ((به‌اصطلاح)).  برای رفع آن‌ها تمرین تندگویی که گفتیم یک تمرین عالی است یک تمرین هم اینکه صدای خود را ضبط کنید و ببینید کجا از این جمله پرکن‌ها استفاده می‌کنید با تمرین آن‌ها راحذف کنید یا با مکث جانشین کنید از تکنیک کش هم می‌توانید استفاده کنید به این شکل که کشی را به دور مچ خود بیندازید و هر بار که اِگفتید آن را بکشید تا مختصر درد آن ذهنتان را شرطی کند که دیگر اِ نگویید

تند یا کند صحبت کردن

هیچ‌کدام از این حالت‌ها مناسب نیستند با ضبط صدای خود و تشخیص هرکدام سعی کنید هر نوبت سرعت کلامتان را مناسب‌تر کنید
تمرین‌های افراطی کمک کننده‌اند یعنی خیلی تند یا آهسته صحبت کردن

لهجه

هرچند لهجه‌ها همه محترم‌اند و نشانه‌ای از اصالت هر منطقه می‌باشند و باید حفظ شوند اما هنگامی‌که شما در جمعی خارج از شهر خود صحبت می‌کنید و مخصوصاً سخنرانی می‌کنید بهتر است بدون لهجه صحبت کنید معمولاً لهجه باعث می‌شود توجه مخاطب به‌جای کلام به بیان شما معطوف شود
بهترین تمرین برای تغییر لهجه خوب گوش کردن به صحبت‌های افراد بدون لهجه و تقلید ازصحبت کردنشان است.تقویت هوش شنیداری نیزدر مدیریت لهجه بسیار کمک کننده است

تقویت هوش شنیداری

یکی از بهترین راه‌های خوش صحبت شدن خوب شنیدن است .آنچه امروز صحبت کردن ما را شکل داده است ازطریق شنیده هایمان در گذشته شکل گرفته.برای تقویت هوش شنیداری این تمرینها را انجان دهید.

.به صداهای اطراف خوب گوش کنید و ببینید چه صداهایی را می شنوید.هر چه بیشتر دقت کنید صداهای بیشتری را کشف خواهید کرد
.به یک آهنگ گوش کنید و سعی کنید صدای سازهای مختلفی را که استفاده شده تفکیک کنید

به سکوت گوش کنید! در جایی با حداقل صدای ممکن آرام بنشینید و سکوت را احساس کنید

آنچه گفتیم بخشی از تمریناتی است که به کمک آن‌ها بیانتان دل‌چسب‌تر و تأثیرگذارتر خواهد شد ولی به یا داشته باشیم که مهارت با خواندن مطلب به دست نمی‌آید و شرط رسیدن به مهارت تمرین منظم است پس پیشنهاد می‌کنم همین‌الان جدولی رسم کنید و در آن برای انجام تمرینات این مقاله و سایر مقالات این سایت که موردنیاز شماست برنامه‌ریزی کنید.راز موفقیت در آهسته رفتن و پیوسته رفتن است اگر تمرینات کوچک را روزانه مطابق برنامه برای مدتی انجام دهید اثر آن‌ها مرکب شده و نتایج بزرگ و باورنکردنی به دست می‌آید.شرط موفقیت پایداری است نه انجام کارهای خارق‌العاده و ناگهانی.

 

1396/11/16
1641

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر