آشنایی با بورس

سبدگردانی و اهمیت آن

سبدگردانی چیدمان درست دارایی ها و سرمایه فرد سرمایه گذار در قالب یک سبد مشخص با مالکیت همان فرد است.

سبدگردان کیست، سبدگردانی چیست؟

سبدگردان شخصیتی حقوقی است که در  واقع کارشناسی حرفه ای است که با قراردادی مشخص و به منظور کسب سود برای فرد سرمایه گذار سبد اختصاصی مناسب او را تشکیل می دهد و به خرید و فروش برای او می پردازد. در واقع او کارهایی همچون خرید و فروش یا نگهداری اوراق بهادار را با توجه به عوامل مهم تأثیرگذار بر قیمت سهام مدیریت می کند.

سبدگردانی چیدمان درست دارایی ها و سرمایه فرد سرمایه گذار در قالب یک سبد مشخص با مالکیت همان فرد است. سبدگردان در واقع با همکاری تیمی از تحلیلگران حرفه ای و بنا به سطح ریسک پذیری و مقدار سرمایه فرد سرمایه گذار و نظر شخص او سبد مناسب او را تشکیل می دهد.

روشن است که اطلاعات مشتری همواره در نزد سبدگردان به صورت محرمانه باقی می ماند.

سبدگردانی هزینه بالایی دارد و معمولاً صندوق های سرمایه گذاری حداقلی از سرمایه را برای پذیرش در نظر می گیرند و مثلاً می گویند حداقل مبلغ مورد نیاز 500 میلیون تومان است. از آنجایی که مدت زمان این قرارداد یک ساله است و اگر مشتری بخواهد زودتر خارج شود محدودیت هایی برای او اعمال می شود، این شیوه مناسب همه نیست.

 

هزینه ها

در سبدگردانی فقط کارمزد سبدگردانی از متقاضی دریافت می شود و مابقی هزینه ها برعهده خود شرکت سبدگردان است. در واقع کارمزد ثابتی بعلاوه کارمزد متغیر متناسب با سود مشتری از او دریافت می شود.

 

چگونگی شروع و انجام کار

ابتدا باید به بخش سبدگردانی مراجعه کنید. و مدارک خود را اعم از کارت ملی و اصل شناسنامه را تحویل دهید. سپس فرمهای مربوط را تکمیل کنید. در مرحله بعدی، سبدگردان ریسک پذیری شما را تخمین می زند. سپس وجه را واریز می کنید و اصل و تصویر گواهینامه نقل و انتقال سهام را ارائه می دهید. در این مرحله، قرارداد سبدگردانی و امین تنظیم می شود.

سپس مدارک تکمیل شده را به سازمان بورس و اوراق بهادار تحویل می دهید و کد سبدگردانی دریافت می کنید. سپس سبد اختصاصی شما تشکیل می شود. از اینجا به بعد، مدیریت حرفه ای و کارشناسانه سبدگردان آغاز می شود و گزارش های دوره ای به شما و سازمان ارائه می کند. در هر مرحله ای نیز برای واریز، برداشت و ... قرارداد متممی تنظیم می شود.

 

برای آشنایی بیشتر با مباحث سرمایه گذاری کتاب هایی هستند که می توانید با مطالعه آنها تصمیمات بهتری بگیرید. یکی از این کتابها "پدر پولدار، پدر بی پول" است. در صورت تمایل می توانید این کتاب را از فروشگاه آی آی کتاب سفارش دهید.

1399/03/11
906

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر