آشنایی با بورس

پرتفوی چیست

پرتفوی یا همان سبد سهام ترکیبی از سهام یا دارایی های فرد سرمایه گذار است. این واژه در اصل فرانسوی است (Portfolio) و در لغت به معنای کیف دستی است.

پرتفوی یا همان سبد سهام ترکیبی از سهام یا دارایی های فرد سرمایه گذار است. این واژه در اصل فرانسوی است (Portfolio) و در لغت به معنای کیف دستی است.

 

هدف و مزایای پرتفوی

 هدف از ایجاد پرتفوی این است که ریسک سرمایه گذاری بین چند سهم تقسیم شود و در اصل بر پایه این ضرب المثل که «همه تخم مرغها را در یک سبد نگذار» عمل می کند.

فرض کنید می توانید بین دو شرکت انتخاب کنید که سهم کدامیک را خریداری کنید. در این صورت اگر شما سهم یکی از شرکت ها را بخرید، امکان سود فوق العاده شما وجود دارد ولی از طرف دیگر ممکن است در برابر رقیب کم بیاورد و باعث ضرر شما بشود.

اما شما می توانید سرمایه خود را به خرید بخشی از سهام هر دو شرکت اختصاص دهید که در این صورت اقدام به تشکیل پرتفوی کرده اید. و این را در نظر گرفته اید که هر کدام از شرکتها ممکن است پیروز میدان باشند.

پرتفوی طوری انتخاب می شود که کمترین ریسک را در پی داشته باشد و می تواند متعلق به ارزش حقیقی یا حقوقی باشد.

همیشه باید سعیتان بر این باشد که در پرتفوی تنوع را رعایت کنید و سبد سهام خود را از سهم شرکتهای مختلف پر کنید. در این صورت احتمال ضرر کردنتان کاهش می یابد. البته تا اندازه ای این تنوع را رعایت کنید که در مدیریت سبدتان دچار مشکل نشوید.

بهتر است در ابتدای امر، با مطالعه و آگاهی، سهام شرکتهای پربازده را شناسایی کنید و از انتخاب تصادفی پرهیز کنید.

 

ارزش پرتفوی

به ارزش مالی و نقدی هر شخص حقیقی یا حقوقیی ارزش پرتفوی می گویند. در واقع، مهمترین عامل برای قیمت گذاری شرکتهای سرمایه گذاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ، ارزش پرتفوی است.

 

در نظر داشته باشید که سود کردن یک سهم می تواند ضرر حاصل از سهم های دیگر را جبران کند.

 

آنچه مسلم است این است که همیشه با مطالعه کتاب های خوب می توان گامهای محکمتر و سنجیده تری برداشت. کتاب "مدیریت پرتفوی با رویکرد کاربردی" می تواند یکی از پیشنهاد برای آشنایی بیشتر با پرتفوی باشد. در صورت تمایل، می توانید این کتاب را از فروشگاه آی آی کتاب سفارش دهید.

1399/03/18
1049

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر