آشنایی با بورس

صندوق های سرمایه گذاری؛ مزایا و انواع آن

افرادی که زمان و دانش کافی برای سرمایه گذاری در بورس را ندارند می توانند از صندوق های سرمایه گذاری بهره ببرند. مسلماً این روش سود بیشتری از بانک نصیب شما خواهد کرد. صندوق سرمایه گذاری مجموعه ای از سهام، اوراق مشارکت و دیگر اوراق بهادار است.

راهی که بسیاری از افراد برای سرمایه گذاری سراغ دارند پس انداز کردن آن در بانک است این روش گرچه امن است اما فاقد سود بالایی است. روش دیگری که مناسب به نظر می رسد سرمایه گذاری در صندوق است.

افرادی که زمان و دانش کافی برای سرمایه گذاری در بورس را ندارند می توانند از صندوق های سرمایه گذاری بهره ببرند. مسلماً این روش سود بیشتری از بانک نصیب شما خواهد کرد. صندوق سرمایه گذاری مجموعه ای از سهام، اوراق مشارکت و دیگر اوراق بهادار است.

مزایای صندوق های سرمایه گذاری

حتماً می پرسید این صندوق ها چه مزیتی دارند.

خب باید بدانید که ریسک سرمایه گذاری در این صندوق ها بسیار پایین است. و همینطور که گفتیم برای افرادی مناسب است که خودشان دانش کافی ندارند و یا سرمایه اندکی دارند. پس سرمایه خود را به صندوق می سپارند که تحت نظارت مستمر مدیران سرمایه گذاری و تحلیلگران است.  آنها پیوسته تلاش می کنند تا بهترین  گزینه های مناسب را برای خرید و فروش بیابند. از دیگر سو، سازمان بورس و اوراق بهادار، متولی و حسابرس به طور مرتب از صندوق بازرسی می کنند.

همچنین این مدل سرمایه گذاری شما را به سرعت به نقدینگی می رساند و به راحتی می توانید واحدهای سرمایه گذاری خود را به فروش برسانید. همینطور امکان بهره گیری از مزایای مجموعه سرمایه گذاری بزرگ برای صاحبان سرمایه اندک فراهم است و صرفه جویی به همراه دارد.

یکی دیگر از مزیت های این صندوقها متنوع بودن آنهاست. بنا به هر نوع سرمایه ای نوعی صندوق وجود دارد که البته فرد می تواند با توجه به میزان ریسک پذیری خود یکی از این موارد را انتخاب کند.

- صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت:

این صندوق سرمایه متقاضی را در اوراقی با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کنند و همواره نقدینگی ثابتی را برای او رقم می زنند. این نوع مناسب افرادی است که اهل ریسک نیستند.

ـ صندوق سرمایه گذاری سهامی

این صندوق حداقل 70 درصد وجوه متقاضی را در سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار سرمایه گذاری می کنند. این مدل ریسک و بازده بالاتری دارد. این صندوق سود دوره ای ندارد و سرمایه گذار فقط از افزایش قیمت واحدهای صندوق سود دریافت می کند.

ـ صندوق سرمایه گذاری مختلط

این مدل حد وسط صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت و صندوق سرمایه گذاری سهامی است. در واقع، نیمی از سرمایه در این صندوق در سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و نیم دیگر در اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می شود.

این مدل نسبت به صندوق سرمایه گذاری سهامی ریسک کمتری دارد اما نسبت به صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت ریسک بیشتری دارد.

ـ صندوق سرمایه گذاری طلا

در این روش گواهی سپرده طلا یا صندوقهای سرمایه گذاری مبتنی بر طلا معامله می شود. می دانیم که خرید و فروش طلا ریسک بالای دارد زیرا ممکن است در معرض دزدی، تقلب و ... قرار گیرد. اما گواهی مبتنی بر طلا به راحتی نقد می شود و خطرات طلای فیزیکی را ندارد.

صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی

این صندوقها به غیر از سهام و حق تقدم خرید سهام در سایر  دارایی ها سرمایه گذاری نمی کنند. مشتری این دسته بیشتر افراد حقوقی هستند.

ـ صندوق سرمایه گذاری شاخصی

بر مبنای یکی از شاخص‌های بازار سرمایه پرتفوی خود را تشکیل می‌دهند این شاخص می‌توان شاخص کل یا یکی دیگر از شاخص‌های بازار سهام باشد.

ـ صندوق ‌سرمایه گذاری نیکوکاری

در این نوع صندوق ها، سرمایه صرف امور خیریه می شود. فرد سرمایه گذار می تواند مشخص کند که چه میزان به امور خیریه اختصاص یابد.

ـ صندوق های تأمین مالی

3 صندوق که با هدف تأمین مالی به وجود آمده اند عبارتند از: صندوق های سرمایه گذاری پروژه، صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان، صندوق های سرمایه گذاری جسورانه

ـ صندوق سرمایه گذاری قابل معامله بورسی (ETF)

این صندوق تمام صندوقهای پیشتر گفته شده را در بر می گیرد و می توان به راحتی آنها را معامله کرد. به صورت آنلاین خرید و فروش می شوند و قابلیت نقدشوندگی بالایی دارند.

 

 

شما می توانید با مطالعه کتابهایی در زمینه بورس و سرمایه گذاری بر آگاهی خود بیفزایید و گامهایی مطمئن در این راه بردارید. یک توصیه می تواند کتاب "مبانی سرمايه گذاری در بورس اوراق بهادار" باشد که در صورت تمایل، می توانید آن را از فروشگاه آی آی کتاب خریداری فرمایید.

1399/03/11
840

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر