یافته جدید پزشکی محققان؛

شایع‌ترین باکتری در روده انسان با کم‌خونی مقابله می‌کند

باکتری E. coli (اِشریشیا کولی)، شایع‌ترین باکتری در روده انسان و حیوان، نقش اساسی در تقویت سلامت از طریق جذب آهن دارد

با وجودی که باکتری E. coli به عنوان یک عامل مسموم‌کننده غذا شناخته می‌شود اما مطالعه جدید نشان می‌دهد این باکتری موجب افزایش جذب آهن در بدن می‌شود.

محققان دانشگاه کلرادو آمریکا دریافته‌اند باکتری (E. coli اشریشیا کولی)، شایع‌ترین باکتری در روده انسان و حیوان، نقش اساسی در تقویت سلامت از طریق جذب آهن دارد؛ از این رو تصور قبلی مبنی بر اینکه این باکتری موجب مسمومیت غذا یا سرقت مواد مغذی از میزبانش می‌شود را به چالش می‌کشاند.

نتایج مطالعه جدید مکانیسمی را نشان می‌دهد که طبق آن،E. coli  برای میزبانش مفید بوده و می‌تواند در نهایت درمانی مؤثر برای فقر آهن ناشی از بیماری آنمی (کم‌خونی) باشد، بیماری‌ای که بیش از یک میلیارد نفر در سطح جهان درگیر آن هستند.

دانشمندان از مدت‌ها قبل می‌دانستند که E.coli ترکیبی موسوم بهEnterobactin  تولید می‌کند تا برای بقا و تکثیر خود آهن را جمع‌آوری نماید.

اما این تصور وجود داشت که این اقدام این باکتری موجب دزدی آهن از میزبانش می‌شود و میزبان را دچار فقر آهن می‌کند.

اما حال این مطالعه جدید نشان می‌دهد enterobactin با پروتئینی موسوم به «سنتز ATP» در درون میتوکندری میزبان پیوند یافته و در نتیجه آهن جمع‌آوری‌شده را به سلول‌های میزبان هم منتقل می‌کند.

«مین هان»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «نتایج مطالعه ما یک نقش کلیدی E.coli را شناسایی کرده که آن هم کمک به سلول‌ها در جذب آهن است.»

محققان با مطالعه بر روی سلول‌های انسانی مشاهده کردند افزودنenterobactin  به رژیم غذایی، حتی بدون افزودن آهن، موجب تقویت میزان آهن در سلول‌ها شد.

(منبع: همشهری آنلاین)

1397/06/05
1000

خبرهای مشابه

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر