نشست «بررسی تاثیر باغ کتاب بر اقتصاد نشر»

همه از تخصیص باغ کتاب به کتاب‌فروشی خبر داشتند

بعد از گذشت چند ماه از آغاز‌به‌کار باغ کتاب،‌همچنان انتقادهایی به تبدیل شدن آن به کتاب‌فروشی وجود دارد. این در حالی‌ست که اعضای هیات مدیره شرکت ماه‌پیشونی (بهره‌بردار بخش کودک و نوجوان باغ کتاب) می‌گویند کاربری کتاب‌فروشی از ابتدا برای باغ کتاب تعریف شده است و منتقدان نیز از آن مطلع بودند.

نشست «بررسی تاثیر باغ کتاب بر اقتصاد نشر» عصر شنبه‌(25 آذرماه) با حضور یحیی دهقانی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آموزشی، فرهنگی و انتشاراتی مبتکران، محمدرضا توکل‌صدیقی، نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان، محسن طائب، مدیرعامل شرکت دنیای ماه‌پیشونی (بهره‌بردار بخش کودک‌ونوجوان باغ کتاب) و محمدتقی حق‌بین، مدیر انتشارات کتاب یک و انتشارات رنگین‌کمان در اتاق گفت‌وگوی خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) برگزار شد.
 
بخش نخست این نشست به بررسی پیشینه شکل‌گیری شرکت «دنیای ماه‌پیشونی» و چگونگی واگذاری بخش کودک و نوجوان باغ کتاب به این شرکت اختصاص یافت.

دهقانی در ابتدای این بخش گفت: ما در این بحث فقط اعتقادات و تفکر خود را مطرح نمی‌کنیم، بلکه مدارک و مستنداتی را نیز ارائه می‌دهیم. معتقدیم از مهم‌ترین مسائل صنعت نشر، اقتصاد نشر که باید توسط کارشناسان علم اقتصاد بررسی شود.

وی افوزد: موضوع، نیاز یا علوم نیاز به جود فروشگاه‌های بزرگ کتاب در اقصی‌نقاط کشور است. به نظر ما اگر بخواهیم مساله کتاب و کتابخوانی و به‌تبع آن اقتصاد نشر در کشور رونق بخشیم باید برویم سراغ ایجاد ویترین‌های جذاب برای فروش کتاب.

 توسعه کتاب‌فروشی‌ها؛ فرار از کسادی
این عضو هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان با اشاره به پیشینه خود در حوزه صنعت نشر ادامه داد: هفتمین سال حضور خود در اتحادیه ناشران و کتابفروشان و سی‌ویکمین سال فعالیت در حوزه نشر را تجربه می‌کنم، علاوه براین همواره در بخش‌های مختلف صنعت نشر ازجمله انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان، انجمن فرهنگی ناشران آموزشی و انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی عضویت داشته‌ام و معتقدم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه نهادهای دوستدار توسعه کتاب و کتابخوانی باید به دنبال اصلاح ساختارها باشند.

 مدیرعامل شرکت آموزشی، فرهنگی و انتشاراتی مبتکران افزود: سالیان سال است که بر ایده توسعه کتابفروشی‌ها تاکید می‌شود. اعضای اصناف مختلف نشر معتقد‌ند که برای فرار از کسادی و رکود بازار باید ویترین‌های جذاب و متعدد برای کتاب ایجاد شود اما طی یک سال اخیر به‌ دلایلی، برخی نسبت به این دیدگاه تغییر موضع دادند و در مصاحبه‌های خود وجود ویترین‌های جذاب و بزرگ را به نفع صنعت نشر نمی‌دانند در این میزگرد به این موضوع می‌پردازم.

 یادآوری کارکرد شهرکتاب‌ها
دهقانی ایجاد مجموعه «شهرکتاب» را نخستین حرکت دولت در جهت توسعه کتابفروشی‌ها دانست و گفت: سال 1374 با آغاز ساخت مجموعه فرهنگی «شهر کتاب» که از سوی دولت نیز حمایت شد نخستین تلاش برای ایجاد ویترین کتاب صورت گرفت.

 


وی ادامه داد: «شهرکتاب» با اهدافی مانند، برنامه‌ریزی استراتژیک برای افزایش تقاضای خرید کتاب و محصولات فرهنگی، بازارسازی و تبدیل کتاب به‌عنوان کالای ضروری خانواده‌ها و همچنین توسعه و تحقیق و بازاریابی ایجاد شد.

دهقانی گفت: بسیاری معتقد‌ند که بخش قابل‌توجه فروش کتاب در کشور در شهرکتاب‌ها جریان دارد؛ به‌عبارت دیگر اگر این مجموعه تعطیل شود آسیبی جدی‌ به حوزه نشر وارد خواهد شد بنابراین طی 20 سال گذشته این نهاد همواره حمایت شده است.
 
ماجرای کاربری فرهنگی و آغاز بحث تاسیس بازارهای کتاب

این فعال حوزه نشر درباره آغاز جریان توجه مدیریت شهری به کتابفروشی‌ها افزود: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران سال 1387 از شورای شهر درخواست کرد که موضوع کاربری فرهنگی را در برنامه خود قرار دهد تا ناشران بتوانند در مکان‌های غیرتجاری دفتر دائر کنند. بنابر تلاش‌های صورت گرفته این موضوع در شورای شهر به تصویب رسید و مقرر شد ناشران، موزعان و همچنین کتابفروشان دفتر دایر کنند.

 دهقانی در تشریح تصویب آئین‌نامه شورای شهر تهران مبنی بر صدور مجوز تاسیس دفتر نشر و کتابفروشی ادامه داد: در جلسه 95‌ام شورای شهر که 15 اردیبهشت‌ماه سال 1387 تشکیل شد، ماده واحده‌ 247 مصوب شد که براساس آن فعالیت ناشران، دفاتر توزیع، فروش کتاب در اماکن غیراداری، مجاز و بلامانع است؛ البته این مصوبه با تاخیر، 8 دیماه سال 88 به شهرداری ابلاغ و شهرداری موظف شد در اسرع وقت برای این مصوبه آئین‌نامه تنظیم کند.

این ناشر خاطر نشان کرد: بعد از تنظیم آئین‌نامه برخی از اعضای اتحادیه از جمله محمود آموزگار، نادر قدیانی؛ رئیس وقت اتحادیه و محمدرضا توکل؛ عضو کارگروه حقوقی اتحادیه در کمیسیون فرهنگی شورای شهر حضور یافتند و در تدوین این آئین‌نامه به اعضای شورای شهر مشورت دادند. آئین‌نامه در 14 ماده و 3 تبصره، اول مهرماه سال 1391 به شهرداری‌های مناطق 22‌گانه پایتخت ابلاغ شد.

(منبع: ایبنا)

1396/11/19
1253

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر