استیون هاوکینگ و آثار او

استیون هاوکینگ ـ یک عمر در کار علم

کتاب هایی از جمله «بر شانه های غول: مباحث علمی گالیلئو گالیله»، «بر شانه های غول: مباحث علمی یوهانس کپلر»، «بر شانه های غول: مباحث علمی آلبرت اینشتین (نظریه نسبیت عام و نسبیت خاص)» از آثار استیون هاوکینگ هستند.

استیون هاوکینگ فیزیکدان نظری، کیهان شناس و نویسنده انگلیسی است. او به دلیل فعالیت های بی شمارش در عرصه کیهان شناسی، گرانش کوانتومی، سیاه چاله ها و ... بسیار مشهور است.

استیون هاوکینگ با وجود بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک که داشت و اینکه نمی توانست حرکت کند توانست به موفقیت های فراوانی در زمینه کیهان شناسی دست یابد. اما چیزی که باعث تعجب همگان می شود این است که جایزه نوبل را دریافت نکرد.

در کتاب «استیون هاوکینگ؛ یک عمر در کار علم» به قلم مایکل وایت و جان گریبین با ترجمه محمد حبیبی (انتشارات سبزان) در این باره می خوانیم:

« با این همه دو دلیل وجود دارد که احتمالاً چرا هاوکینگ جایزه نوبل را دریافت نکرد. نخست اینکه نگاهی گذرا به فهرست برندگان، از اولینشان به سال 1901، تنها انگشت شماری ستاره شناس را در دیدرس می آورد...

از اینکه بگذریم دلیل مهم دیگری برای قرار نگرفتن نام هاوکینگ در فهرست برندگان هست. یکی از قوانین آکادمی این است که تنها کسانی نامزد دریافت جایزه می شوند که یافته هایشان با آزمایش های تکرارپذیر یا مدارک مشاهده پذیر همراه باشد. در حالی که کارهای هاوکینگ یک سر اثبات ناشدنی است، هرچند ریاضیات درون نظریاتش زیباست و شکوهمند. علم هنوز حتی نمی تواند وجود سیاه چاله ها را به درستی نشان دهد، تابش هاوکینگی یا هر چیز دیگری از مباحث نظری او که دیگر جای خود دارد.»

با این که استیون هاوکینگ هیچ وقت موفق به دریافت جایزه نوبل نداشته است اما بسیار بر روند پیشرفت های علمی تأثیر گذاشته است.

استیون هاوکینگ در حوزه کوانتوم و فیزیک کوانتوم نیز فعالیت های پرثمری داشته است. همان طور که در کتاب «استیون هاوکینگ: یک عمر در کار علم» آمده است:

«هاوکینگ با سرهم کردن نسبیت عام و فیزیک کوانتومی و اندکی ترمودینامیک، چیزی را به دست آورده بود که خودش هم گمان نمی کرد شدنی باشد. همین دستاورد بود که نامش را به آن سوی مرزهای ریاضیات و ستاره شناسی حرفه ای بُرد و امروزه هر فیزیکدانی می داند که تابش هاوکینگی چیست و چرا مهم است. اما در رفتاری بیرون از عرف که البته خیلی از اخلاق های همیشگی هاوکینگی به دور نبود، اعلام این کشف شگفت انگیز که «سیاه چاله ها سیاه نیستند»، اولین بار نه در صفحات مجله ای علمی مثل نیچر، بلکه در مقاله ای آورده شد که هاوکینگ برای رقابتی ناشناخته از سوی پژوهشگاه گرانشی به آمریکا فرستاده بود. پژوهشگاه گرانشی سالانه رقابتی را برای مقالاتی که پژوهش های نوی در زمینه ی سرشت گرانش باشد به راه می اندازد.»

هاوکینگ معتقد بود که سیاه چاله ها ممکن است مسئول ایجاد ماده تاریک باشند. میدان گرانشی یک سیاه چاله آن قدر قوی است که هیچ چیزی نمی تواند از آن فرار کند، حتی نور.

در ادامه کتاب «استیون هاوکینگ: یک عمر در کار علم» می خوانیم: «مارس 1977 بود که سرانجام دانشگاه تصمیم گرفت کرسی ویژه ای از فیزیک گرانش را برای او ایجاد کند که تا زمانی که در کمبریج بماند متعلق به او باشد؛ یک کرسی استادی مجزا که توسط هیئت امنای دانشگاه اعطا شده بود.»

استیون هاوکینگ آثار پرشماری دارد. اگر سری به سایت فروشگاه اینترنتی آی آی کتاب بزنید می توانید لیستی از کتاب های او را ببینید و سفارش دهید.

کتاب هایی از جمله «بر شانه های غول: مباحث علمی گالیلئو گالیله»، «بر شانه های غول: مباحث علمی یوهانس کپلر»، «بر شانه های غول: مباحث علمی آلبرت اینشتین (نظریه نسبیت عام و نسبیت خاص)» و مجموعه رمان های علمی «دریچه ای به سوی کیهان»، «گنجینه کیهانی»، «انفجار بزرگ» و «رمز ناگشودنی» که از جمله کتاب های علم برای همه و خصوصا نوجوانان و جوانان علاقه به نجوم، ستاره شناسی و کیهان شناسی است.

می دانیم که علم همواره در معرض تغییر و تحول است و دانشمندان بزرگی همچون گالیله، کپلر، اینشتین، استیون هاوکینگ، ماکس بلانک و ... با تحقیق و تلاش های مستمر خود حقایقی را به اثبات می رسانند که شاید روزی انکار می شده است. از زمانی که کوپرنیک این نظریه را که زمین مرکز جهان است رد کرد و با این کار در برابر کلیسا قرار گرفت تا زمانی که گالیله یافته هایش را در تایید نظر کوپرنیک مطرح کرد و همین باعث شد که خشم کلیسا برانگیخته شود و او را وادار به پس گرفتن حرف هایش کنند تا به امروز، علم و یافته های علمی مرتبا تغییر کرده و به تکامل بیشتری رسیده و هنوز هم مسلما جای پیشرفت وجود دارد.

از این رو چه بهتر که علاقه مندان به علم و دانش کتابهای علمی روز دنیا را مطالعه کنند و در جریان پیشرفت کارهای دانشمندان از زمان های گذشته تا به امروز قرار گیرند. سایت فروشگاه اینترنتی آی آی کتاب در این زمینه پیشنهادات خوبی برای دوستداران کتاب های علمی دارد. کتاب هایی از جمله تاس اینشتین و گربه شرودینگر، ماده تاریک و دایناسورها، بر شانه های غول، استیون هاوکینگ؛ یک عمر در کار علم، فیزیک کوانتومی به زبان ساده، شانس کوانتومی و ... از انتشارات سبزان و بی شمار کتاب دیگر از ناشران معتبر ایران را در آی آی کتاب ببینید و در صورت تمایل سفارش دهید.

شاید هم شما در حوزه های مختلف کوانتوم نیز کنجکاو باشید و بخواهید از آن بیشتر بدانید، مثلا درباره رابطه فیزیک کوانتوم و خدا، اصلا کوانتوم چیست، ماکس بلانک: پدر نظریه کوانتوم و... در این صورت می توانید به فهرست کتاب هایی درباره کوانتوم در سایت فروشگاه اینترنتی آی آی کتاب مراجعه کنید و کتاب هایی چون فیزیک کوانتومی به زبان ساده، داستان اتم و کوانتوم، شانس کوانتومی از انتشارات سبزان و سایر کتاب ها در این زمینه را ملاحظه فرمایید.

 

1399/04/23
1621

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر